

Χρύσανθος
Όταν μια τηλεοπτική παραγωγή θυμίζει… Ουκρανία
Ένταση προκλήθηκε στις σχέσεις δύο καναλιών παγκύπριας εμβέλειας αλλά όχι και ισοδύναμης τηλεθέασης. Ο λόγος; Μια νέα εκπομπή που δεν βγήκε ακόμη στον αέρα, αλλά κατάφερε να δημιουργήσει ολόκληρο… σίριαλ με κόντρες στο παρασκήνιο.
Το πρώτο κανάλι δούλευε εδώ και μήνες πάνω σε μια κυπριακή παραγωγή με εγχώριους ηθοποιούς, βάζοντας στοίχημα πως θα είναι το «βαρύ χαρτί» της σεζόν. Τουλάχιστον από τις κυπριακές παραγωγές (το «κυπριακές παραγωγές» παίζει και ως το πιο σύντομο μιντιακό ανέκδοτο) Το δεύτερο κανάλι, όμως, αποφάσισε να παίξει το δικό του χαρτί - με την ίδια εταιρεία παραγωγής και αρκετούς από τους ηθοποιούς που παίζουν στην παραγωγή που ετοίμασε το πρώτο κανάλι. Έτσι, η υπόθεση «παράλληλες εκπομπές» εξελίχθηκε σε υπόθεση… παράλληλων μονολόγων.
Στο παρασκήνιο, τα τηλέφωνα πήραν φωτιά. Έπεσαν βαριές κουβέντες, ειπώθηκαν κατηγορίες για «υπονόμευση» και «αθέμιτο ανταγωνισμό» και άλλα πολλά. Τα δύο κανάλια στα άκρα και στη μέση η εταιρεία παραγωγής. Κάποιοι μίλησαν ακόμη και για… «τηλεοπτική προδοσία». Ακόμα και η λήψη δικαστικών μέτρων ακούστηκε ως προειδοποίηση αλλά και ως απειλή…
Αν τους διαλόγους και τις αψιμαχίες κατέγραφε κάμερα, θα είχαμε έτοιμο το ριάλιτι της χρονιάς.
Από την Ευρώπη μέχρι την Ασία, ακόμα και στην μικρή Κυπρούλα, δεν λείπουν οι πολιτικοί που θα ήθελαν να κλείσουν τα ΜΜΕ σε διάφανο κλουβί και να πετάξουν στη θάλασσα το κλειδί...
Τελικά, βρέθηκε μια μεσοβέζικη λύση – από αυτές που δεν ενθουσιάζουν κανέναν αλλά βολεύουν όλους. Οι δύο εκπομπές θα προχωρήσουν κανονικά, με κάποιους περιορισμούς και συμφωνίες για τον χρόνο προβολής. Υπάρχει και το ενδεχόμενο να συνυπάρξουν χρονικά χωρίς όμως να χτυπηθούν ανοιχτά. Η καχυποψία όμως παραμένει.
Στον μικρόκοσμο της κυπριακής τηλεόρασης, ακόμη και μια απλή παραγωγή μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω και να ανάψει φωτιές. Το μόνο σίγουρο είναι πως, όταν βγουν στον αέρα οι δύο εκπομπές, ο τηλεθεατής θα ξέρει πως πίσω από κάθε σκηνή κρύβεται και μια γερή δόση… τηλεοπτικής ίντριγκας.
Και ενώ κανείς δεν υπολόγιζε ότι η κυπριακή τηλεοπτική πραγματικότητα θα μετατρεπόταν σε πολεμικό πεδίο η ένταση πήρε εκρηκτικές διαστάσεις.
Αποδείχθηκε πως σε μια τόσο μικρή τηλεοπτική αγορά, οι παραγωγές δεν είναι απλά εκπομπές· μπορούν να μετατραπούν και σε… πεδίο μάχης. Και κάπως έτσι, η κυπριακή τηλεόραση απέκτησε ένα νέο σπορ: το «τηλεοπτικό-πινγκ πονγκ» με εταιρείες παραγωγής και ηθοποιούς να πηγαινοέρχονται σαν μπαλάκια.
Για να λέμε και του στραβού το δίκαιο, πόσες φορές έτυχε να δούμε - την ίδια ημέρα - τους ίδιους ηθοποιούς να παίζουν την μία στιγμή τον πατέρα στο ένα κανάλι, την άλλη τον παππού σε άλλο κανάλι και την άλλη τον θείο σε τρίτο σταθμό; Ή σε ένα κανάλι η ίδια ηθοποιός έπαιζε την γκόμενα, σε άλλο κανάλι το καλό κορίτσι του χωριού και την άλλη στιγμή την… καλόγρια;
Η ανακύκλωση προσώπων δεν ήταν ποτέ εύκολη υπόθεση στα κυπριακά τηλεοπτικά πράγματα. Τώρα άρχισε να γίνεται και επικίνδυνη…
Ο Τραμπ και οι μιμητές του
Ο Ντόναλντ Τραμπ ποτέ δεν υπήρξε φιλικός προς τα μέσα ενημέρωσης, αντιθέτως, χτίζει την πολιτική του καριέρα πάνω στη σύγκρουση μαζί τους. Τώρα φαίνεται να ανακάλυψε ένα νέο… χόμπι: το να παίζει τον Ρυθμιστή Τηλεπικοινωνιών. Ευτυχώς οι έντονες αντιδράσεις, για την πρόσφατη επέμβασή του στα ΜΜΕ, δείχνει πως υπάρχουν αντανακλαστικά.
Ο Τζίμι Κίμελ και η εκπομπή του Jimmy Kimmel Live! είναι το πιο πρόσφατο κρούσμα. Η εκπομπή του δημοφιλούς κωμικού ανεστάλη από το ABC μετά από πιέσεις που φέρεται να άσκησε η κυβέρνηση. Ένα late-night show έγινε η σπίθα για να ανάψει η φωτιά περί λογοκρισίας. Και αυτά στις ΗΠΑ, όπου η ελευθερία του λόγου θεωρείται ιερό δισκοπότηρο. Η ιδέα ότι ένας πολιτικός θα μπορούσε να «τιμωρεί» τα κανάλια που δεν του αρέσουν φαντάζει σχεδόν δυστοπική. Με τον Τραμπ όμως όλα γίνονται αλλιώς.
Μόλις άρχισε να γίνεται viral η ατάκα που αποδίδεται στον Τραμπ: «Με σχολιάζουν αρνητικά. Ίσως πρέπει να αφαιρεθεί η άδειά τους»! Ακόμα και οι μετριοπαθείς και ψύχραιμοι New York Times έφτασαν στο σημείο να γράψουν ότι «Η αμερικανική κυβέρνηση προσπαθεί να φιμώσει όσους ασκούν κριτική».
Και το καυτό ερώτημα προκύπτει αβίαστα: αν ο Τραμπ δείχνει τον δρόμο, ποιος μας εγγυάται ότι άλλοι «ισχυροί άντρες» δεν θα θελήσουν να τον ακολουθήσουν; Από την Ευρώπη μέχρι την Ασία, ακόμα και στην μικρή Κυπρούλα, δεν λείπουν οι πολιτικοί που θα ήθελαν να κλείσουν τα ΜΜΕ σε διάφανο κλουβί και να πετάξουν στη θάλασσα το κλειδί. Αν η Αμερική, η «μητέρα» της ελευθεροτυπίας, παίζει με τέτοιες ιδέες, τι θα εμποδίσει τους υπόλοιπους να τις μιμηθούν;
Η εικόνα είναι πέρα από ανησυχητική. Δεν μιλάμε απλώς για έναν πρόεδρο που τσακώνεται με τους δημοσιογράφους. Μιλάμε για μια επικίνδυνη νοοτροπία, ένα μολυσματικό «πολιτικό μικρόβιο» που εύκολα και γρήγορα μπορεί να εξαπλωθεί. Και τότε, η ερώτηση δεν θα είναι ποιο κανάλι χάνει την άδειά του, αλλά αν η ίδια η δημοκρατία έχει χάσει τη δική της.
ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΔΩ…
Μια Μοιραράκη να την... φοβάσαι
Το νέο τρέιλερ της εκπομπής Cash or Trash με τη Δέσποινα Μοιραράκη είναι σίγουρα ένα από τα πιο «απρόσμενα θεάματα» της τηλεοπτικής σεζόν. Η «βασίλισσα των χαλιών» εμφανίζεται άλλοτε ως μυστήριο βαμπίρ, άλλοτε ως… Κλεοπάτρα (;) και σίγουρα μας προετοιμάζει για μια σεζόν που δεν θα περάσει απαρατήρητη.
Η σκηνή με το βαμπιρικό βλέμμα, τα... θανάσιμα κοτσιδάκια και το κομμένο χέρι στον ώμο, μοιάζει βγαλμένη από ταινία τρόμου. Μόνο οι νυχτερίδες της λείπουν. Λίγο μετά, η Δέσποινα ως Κλεοπάτρα σε ανάκλιντρο και με το επιβλητικό της ύφος, μας θυμίζει ότι η τηλεόραση δεν χρειάζεται πάντα να είναι σοβαρή· μπορεί να είναι και απλώς διασκεδαστικά απρόβλεπτη έως τρομακτική.
Δίπλα της, βεβαίως, ο εκτιμητής αντικειμένων, που κοιτάζει με εκείνο το αυστηρό, επαγγελματικό ύφος που λέει: «Αυτό δεν είναι απλώς μια μεταμφίεση… είναι συλλεκτικό κομμάτι». Θα τολμούσε άραγε να βάλει και τιμή; Γιατί, αν κρίνουμε από την παραγωγή, θα πρέπει να θεωρηθεί τουλάχιστον «ανεκτίμητο».
Η αλήθεια είναι ότι το τρέιλερ, ειδικά στις σκηνές με τα βαμπίρ αλά Addams family, πραγματικά προκαλεί τρόμο!
Και με έκανε να διερωτηθώ, εάν ξεκινάνε με βαμπίρ και Κλεοπάτρα, ποιος ξέρει τι θα ακολουθήσει; Μένει μόνο να δούμε αν, στο τέλος, το μεγαλύτερο «Cash or Trash» θα είναι το ίδιο το τρέιλερ!
Τι λέει η τηλεθέαση;
Το μπάσκετ είχε την τιμητική του την εβδομάδα 8 - 14 Σεπτεμβρίου ανεβάζοντας την τηλεθέαση σε τεράστια μεγέθη. Όχι αδικαιολόγητα, αφού η Εθνική Ελλάδας τα έδινε όλα για τον τελικό και το μετάλλιο. Ειδικά ο αγώνας Ελλάδας-Τουρκίας στις 12 Σεπτεμβρίου κράτησε άπαντες μπροστά από τις οθόνες τους στον ΑLPHA, παρά την τεράστια απογοήτευση, με το κανάλι να καταγράφει ένα ποσοστό τηλεθέασης 40,4%. Και ήταν βεβαίως η πρώτη εκπομπή σε τηλεθέαση.
Δεύτερη θέση κατέλαβε ένας άλλος αγώνας καλαθόσφαιρας πάλι στον ALPHA, στις 14 Σεπτεμβρίου μεταξύ Τουρκίας – Γερμανίας για το πρωτάθλημα του Eurobasket 2025 που ευτυχώς για πολλούς το πήρε τελικά η Γερμανία. Ο αγώνας έγραψε 30,8%.
Τρίτη θέση πήρε ο αγώνας Ελλάδας – Λιθουανίας στις 9 Σεπτεμβρίου, επίσης από τον ALPHA με ένα 24,5%.
Στην τέταρτη θέση του TOP 50 βρέθηκε για την ίδια περίοδο ο δεύτερος αγώνας ποδοσφαίρου Κύπρος – Ρουμανία από το ΡΙΚ1 με 31,3%.
Στην πέμπτη θέση βρέθηκε το Ναυάγιο του ALPHA, όπως και στις θέσεις 7 και 8.
Στην έκτη θέση ο πρώτος αγώνας ποδοσφαίρου Κύπρου – Ρουμανίας από το ΡΙΚ1.
Στη θέση 9 ο αγώνας μπάσκετ Ελλάδας – Φιλανδίας από τον ALPHA και ακολουθεί ο Εκατομμυριούχος του ΑΝΤ1 στις θέσεις 10 και 11 αλλά και 13 και 14.
Στη θέση 12 η Γη της Ελιάς από τον ALPHA και στη θέση 15 η επανάληψη του «Ευτυχισμένοι μαζί» επίσης από τον ALPHA που «έγραψε» στην κυριολεξία.
Όπως θα δείτε αμέσως πιο κάτω το ποσοστό τηλεθέασης του σταθμού έφτασε την περασμένη εβδομάδα σχεδόν το 19%!.
Από τα αξιοσημείωτα του TOP 50 είναι πως το SIGMA είχε μόνο δύο εκπομπές. Το Still Standing μόλις στη θέση 43 και το Έξαθλον στο οποίο πολλά επενδύθηκαν στην θέση 50. Κατάφερε δηλαδή στο τσακ να μπει στη λίστα…
Τι έγραψαν τα κανάλια;
Η σειρά στην οποία βρέθηκαν τα κυπριακά τηλεοπτικά κανάλια την εβδομάδα 8 μέχρι 14 Σεπτεμβρίου σύμφωνα με τις μετρήσεις Nielsen είναι:
TelREST: 38,3% (Σταθερά πρώτα είναι όλα τα άλλα που παρακολουθούν οι Κύπριοι εκτός από τα παραδοσιακά κανάλια)
ALPHA: 18,9%
ΑΝΤ1: 10,1%
ΡΙΚ1: 8,9%
OMEGA: 8,7%
SIGMA: 7,5%
Other CY: 4,4%
ΕΡΤ WORLD: 1,9%
ΡΙΚ2 : 1,4%