

Χρύσανθος
Πρώτα ή... είδηση, η δεοντολογία πότε
Η αδηφαγία για "πρώτη μετάδοση" ξεπέρασε ξανά κάθε όριο. Ένα θέμα που αφορά ανήλικους μαθητές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις οικογένειες και τις ζωές τους, αντιμετωπίστηκε σαν το νέο reality trailer που έπρεπε πάση θυσία να βγει στον αέρα. Οι λεπτομέρειες απλώθηκαν με τέτοιο ζήλο λες και επρόκειτο για την πιο επείγουσα είδηση. Μόνο live δεν έκαναν κάποια sites. Και πάλι καλά που δεν φώναξαν και τα ονόματα των παιδιών και που δεν έβαλαν και απόσπασμα από το σοκαριστικό βίντεο.
Καμιά σκέψη για το ότι μιλάμε για ανήλικους. Και σίγουρα για προβληματικές περιπτώσεις. Θα μου πείτε όσο πιο προβληματικές τόσο πιο σοκαριστικές και τόσο πιο... «διαβαστερές». Η χαρά και το πανηγύρι του clickbait.
Η κατάσταση θυμίζει λίγο οικογενειακό τραπέζι: η Ελλάδα μαγειρεύει και η Κύπρος ζεσταίνει τα περισσεύματα
Καμιά στοιχειώδης συναίσθηση ότι οι λέξεις των φανταχτερών τίτλων και των ρεπορτάζ γράφονται ουσιαστικά πάνω σε ζωές που θα στιγματιστούν για χρόνια. Αντί για περίσκεψη και αυτοσυγκράτηση, επικράτησε το γνωστό «να προλάβουμε να το βγάλουμε πρώτοι». Σαν να ήταν διαφημιστικό για νέα ταινία και όχι υπόθεση που απαιτεί απόλυτη διακριτικότητα.
Και δεν έφτανε αυτό: κάποιοι, στην πρεμούρα τους, έστειλαν την «είδηση» και στην Ελλάδα, για να γίνει και εκεί πρωτοσέλιδο. Έτσι, ο εκτεταμένος διασυρμός συμπληρώθηκε με μια διεθνή πινελιά ντροπής. Γιατί και στη μητέρα πατρίδα η δεοντολογία δεν χαίρει άκρας υγείας και εκτίμησής. Άλλα ΜΜΕ αντέγραψαν τους τίτλους και τους αναπαρήγαγαν με έμφαση στο σεξουαλικό και τη συγγένεια των παιδιών και τους έριξαν στην μάχη του κλικ.
Τι κι αν πρόκειται για ανήλικους; Τι κι αν οι οικογένειες, τα ίδια τα παιδιά θα κουβαλούν το στίγμα για χρόνια; Στα περισσότερα ειδησεογραφικά sites το μόνο που είχε σημασία ήταν να σερβιριστεί το «καυτό» βίντεο όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Η βιασύνη να πιάσουν το «κλικ» ήταν τέτοια, που η δημοσιογραφική δεοντολογία θάφτηκε κάτω από τον αλγόριθμο. Το αυτονόητο –ότι πρόκειται για παιδιά– πήγε περίπατο. Και χρειάστηκε για άλλη μια φορά η Επιτροπή Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας να βγει και να κουνήσει το δάχτυλο. Να θυμίσει ξανά και ξανά αυτά που, θεωρητικά, θα έπρεπε να είναι αυτονόητα για κάθε άνθρωπο που κρατά πληκτρολόγιο και δηλώνει «δημοσιογράφος».
Η λαλίστατη κατά τα άλλα Ένωση Συντακτών Κύπρου (ΕΣΚ) γιατί σιωπά; Δεν πήρε… είδηση τη νέα αθλιότητα; Ή μήπως το Δ.Σ. και ο πρόεδρος βρίσκονται ακόμα σε διακοπές;
Νέα Τηλεοπτική Σεζόν: όταν το το déjà vu γίνεται prime time
Η νέα τηλεοπτική σεζόν στην Κύπρο μοιάζει με παζάρι δεύτερου χεριού: λίγες νέες παραγωγές, κάμποσες ελαφρώς παλιές και κάποιες τόσο παλιές που θα έπρεπε να συνοδεύονται από… αρχαιολογικό δελτίο. Τα κυπριακά κανάλια, έχουν από δεκαετίες βρει τη χρυσή συνταγή: παίρνεις ένα πρόγραμμα από την Αθήνα, το σερβίρεις στην Κύπρο με το λογότυπο σου και… voilà, «νέο» πρόγραμμα!
Σχεδόν σε κάθε νέα τηλεοπτική σεζόν η κυπριακή τηλεόραση μετατρέπεται σε… outlet ελλαδικών παραγωγών. Αρκετών από αυτές… μεταχειρισμένων.
Οι πλατφόρμες streaming στην Ελλάδα ψάχνουν για καινοτομία, αλλά στην Κύπρο το καινούριο ορίζεται διαφορετικά: ό,τι παλιό δείξει το MEGA, ο ΣΚΑΪ, ο ANT1 ή ο ALPHA, γίνεται ξανά «πρεμιέρα» εδώ. Είναι σαν να μας λένε: «Δεν προλάβατε το The Voice στην ώρα του; Μην ανησυχείτε! Το δείχνουμε ξανά, τώρα με κυπριακές διαφημίσεις.» Κάτι που βεβαίως γίνεται, όχι μόνο με το The voice αλλά με όλες σχεδόν τις ελλαδικές παραγωγές που εδώ παίζονται ετεροχρονισμένα. Κάποιες δε, αρκετά χρόνια μετά.
Η κατάσταση θυμίζει λίγο οικογενειακό τραπέζι: η Ελλάδα μαγειρεύει και η Κύπρος ζεσταίνει τα περισσεύματα. Κάποιες φορές μάλιστα με τόση υπερηφάνεια που απορείς αν έχουν καταλάβει ότι σερβίρουν ξαναζεσταμένο μουσακά. Νέες παραγωγές έρχονται, ναι, αλλά είναι τόσο λίγες και ελάχιστες που χάνονται από τα έτοιμα που υπερκαλύπτουν το πρόγραμμα κάθε καναλιού. Ως να ετοιμάζουμε δείπνο με delivery fast food αλλά έχουμε και ένα πιάτο σπιτικό φαί.
Και κάπου ανάμεσα σε ριάλιτι, σίριαλ που τα έχουμε ξαναδεί δύο και τρεις φορές, και φορμάτ που στην Ελλάδα κάνουν νούμερα αλλά εδώ απλώς γεμίζουν τρύπες στο πρόγραμμα, ο τηλεθεατής στην Κύπρο νιώθει ότι ζει σε μια τηλεοπτική χρονοκάψουλα. Όσο για τις καθαρά κυπριακές παραγωγές; Λίγες, διακριτικές, κρυμμένες ανάμεσα στην πληθώρα των ελληνικών παραγωγώ σαν… «γλυκό καρυδάκι» σε μπουφέ all inclusive.
Η νέα σεζόν λοιπόν ξεκινά με πολλά «νέα» που μυρίζουν… παλιό. Με άλλες λέξεις: Καλωσορίσατε στη σεζόν όπου το déjà vu γίνεται prime time.
Ο γρίφος του Γιάννη
Και επίσημα εκτός ΡΙΚ βρίσκεται ο δημοσιογράφος και Διευντής Ειδήσεων του ιδρύματος, Γιάννης Νικολάου. Το ανακοίνωσε ο ίδιος με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η οποία έλαβε και αρκετές θετικές απαντήσεις από τους διαδικτυακούς του φίλους. Όπως ο ίδιος έγραψε μετά από 36χρόνια στο ίδρυμα φεύγει «κρατώντας μόνο τα θετικά που ήταν πιο πολλά και πιο σημαντικά».
Ωστόσο στις 20 Ιουλίου σε άλλη ανάρτησή του είχε διατυπώσει μια ευχή σε σχέση με την πρόωρη αφυπηρέτησή του άφησε έναν γρίφο που πλανιέται ακόμη αναπάντητος.
«Εύχομαι η αποχώρησή μου να ταρακουνήσει κάποιους για να κοιτάξουν το Τμήμα Ειδήσεων με τον δέοντα σεβασμό και να του δώσουν τα εφόδια ώστε να προσφέρει αυτά που πρέπει στην κοινωνία και την πατρίδα. Ας είναι αυτή η ύστατη προσφορά μου.» έγραψε.
Και έφυγε χωρίς όμως ποτέ να διευκρινίσει ποιοι έπρεπε να ταρακουνηθούν και τι ακριβώς πρέπει να αλλάξει για να μπορεί να προσφέρει το ακριβά επιχορηγούμενο ΡΙΚ αυτά που πρέπει στην κοινωνία και την πατρίδα.
Ας ελπίσουμε πως θα βρει κι αυτός τη δύναμη το πράξει κάποια στιγμή και να ταρακουνήσει πραγματικά αυτούς που πρέπει να πάρουν αποφάσεις. Αποφάσεις που ίσως δεν λήφθηκαν όταν ο ίδιος βρισκόταν σε θέση ευθύνης στο ΡΙΚ.
Τι λέει η τηλεθέαση;
Αμετακίνητο στην κορυφή της τηλεθέασης παραμένει το «Ναυάγιο» που προβάλλει ο ALPHA. Την εβδομάδα που μας πέρασε 25 μέχρι 31 Αυγούστου, όπως αναφέρουν οι μετρήσεις Nielsen, κατάκτησε τις πρώτες πέντε θέσεις του TOP 50 και ακόμη περισσότερες.
Στην 5η θέση βρέθηκε μία από τις επαναλείψεις του «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος» που σώζει τον ΑΝΤ1 ο οποίος δεν έχει να επιδείξει κάποια άλλη νέα σειρά ή παραγωγή. Το «Ναυάγιο» εμφανίζεται ξανά στην 6η θέση αλλά και στην 11η. Στην 7η θέση ξανά ο «Εκατομμυριούχος», στην 8η θέση ο αγώνας μπάσκετ Ελλάδα Vs Ιταλία (από τον ALPHA), στην 9η θέση ξανά ο «Εκατομμυριούχος» και στη 10η θέση η… επίμονη «Γη της Ελιάς» η οποία τα πάει αρκετά καλά αφού εμφανίζεται και στις θέσεις 12, 14, 15 και 17. Στα ενδιάμεσα τις υπόλοιπες θέσεις καλύπτει ο «Εκατομμυριούχος».
Την εβδομάδα που μας πέρασε πάντως η διαφορά μεταξύ ALPHA και ΑΝΤ1 μεγάλωσε και τα δύο κανάλια χωρίζει πια ένα 5%.
Για την ιστορία ο αγώνας Κύπρου-Ελλάδας στο Eurobasket βρέθηκε μόλις στην 16η θέση με ένα 20% τηλεθέαση.
Από τα αξιοπρόσεκτα της τηλεθέασης είναι η εμφάνιση SIGMA στο TOP 50 ύστερα από πολύ καιρό. Εμφανίστηκε στη θέση 25 με το τηλεπαιχνίδι ψ με το σχετικά χαμηλό 12%. Ο χρόνος θα δείξει εάν το SIGMA αλλά και το ωθα διατηρήσουν τις εμφανίσεις τους στο TOP 50. Η δεύτερη εκπομπή του σταθμού στο TOP 50 ήταν το Still Standing στη θέση 40 ενώ είχε ακόμα μια εμφάνιση με την ταινία «The day the earth stood still» στη θέση 47. Ωστόσο η συνολική τηλεθέαση του σταθμού παραμένει χαμηλή, η χαμηλότερη των πέντε θεωρούμενων ως μεγάλων τηλεοπτικών καναλιών της Κύπρου, όπως μπορείτε να δείτε αμέσως πιο κάτω.
Οι εμφανίσεις του OMEGA στο TOP 50 οφείλονται στις επαναλήψεις του τηλεπαιχνιδιού «Τροχός της τύχης» το οποίο φαίνεται να φέρνει ακόμα τύχη στο κανάλι. Σημείωσε έξι εμφανίσεις στη λίστα ενώ υπήρξε και μια έβδομη εμφάνιση με την ταξιδιωτική εκπομπή «Εικόνες». Το OMEGA όπως μπορείτε να δείτε πιο κάτω, παραμένει το τρίτο σε τηλεθέαση κανάλι.
Τι έγραψαν τα κανάλια;
Η σειρά στην οποία βρέθηκαν τα κυπριακά τηλεοπτικά κανάλια την εβδομάδα 25 μέχρι 31 Αυγούστου σύμφωνα με τις μετρήσεις Nielsen είναι:
TelREST: 42,4% (Σταθερά πρώτα είναι όλα τα άλλα που παρακολουθούν οι Κύπριοι εκτός από τα παραδοσιακά κανάλια)
ALPHA: 14,7%
ΑΝΤ1: 10%
OMEGA: 8,4%
ΡΙΚ1: 7,2%
Other CY: 7,8%
SIGMA: 5,4%
ΕΡΤ WORLD: 2,4%
ΡΙΚ2 : 1,6%