Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την τεράστια απήχηση της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης TikTok. Ούτε καν η διοίκηση του Λευκού Οίκου. Αυτός είναι και ο λόγος που αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σε αυτήν στράφηκε. Προσέγγισε μια προσεχτικά επιλεγμένη ομάδα αποτελούμενη από τα επιδραστικότερα άτομα. Τριάντα ινφλουενσερς από κάθε γωνία του πλανήτη με δυτική σκέψη, αντίστοιχο τρόπο ζωής και το κυριότερο εκατομμύρια ακόλουθους συγκεντρώθηκαν μέσω Zoom για να ενημερωθούν από κορυφαία στελέχη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας και την τότε εκπρόσωπο Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Ψάκι για το ζήτημα της Ουκρανίας. Με τον τρόπο αυτό επιβεβαιώθηκε πλήρως o διευθύνων σύμβουλος της Microsoft Σάτια Ναντέλα, ο οποίος είχε περιγράψει το συγκεκριμένο Μέσο ως «το μέρος που συναντώνται τα κοινωνικά μέσα με τη γεωπολιτική».
Η επίμαχη κλήση στο zoom ηχογραφήθηκε και έφτασε και στα χέρια της Washington Post. Σύμφωνα με δημοσιογράφους της εφημερίδας, σε αυτήν ακούγονται οι αμερικανοί αξιωματούχοι να τονίζουν τη δύναμη των influencers και να αναλύουν τη σημασία της σωστής επικοινωνίας που θα έχουν με τους ακόλουθους τους.
Οι συμμετέχοντες όχι μόνο έγιναν αποδέκτες της αμερικανικής προσέγγισης στην εμπόλεμη αυτή κατάσταση και τους στόχους του ΝΑΤΟ. Προμηθεύτηκαν οπτικοακουστικό υλικό, ακριβως με στόχο αυτό να διαχυθεί στο Διαδίκτυο και να προσεγγίσει την παγκόσμια κοινή γνώμη. Πράγματι, τις πρώτες ημέρες της εισβολής σημειώθηκε μια ακατάπαυστη ροή σε ψηφιακό περιεχόμενο.
Έτσι, η διοίκηση του Τζο Μπαιντεν αναγνώρισε ότι η υπερδύναμη των σοσιαλ μίντια, το μέρος όπου ξημεροβραδιάζονται οι νέοι, δημιουργούνται οι τάσεις και αναδύονται σταρ της διπλανής πόρτας, αποτελεί συνάμα και το μεγαλύτερο διπλωματικό όπλο, τον καλύτερο σύμμαχο. Το παγκόσμιο Μέσο που επιτελεί δημοσιογραφικό ρόλο, αντικαθιστώντας τηλεόραση και εφημερίδες. Μια έρευνα αποκαλύπτει ότι η πλειονότητα των νέων ενημερώνεται αποκλειστικά από εκεί. Πρόκειται για το ταχύτερο μέσο επιρροής. Μέσω αυτού περνάει κανείς μηνύματα, δημιουργεί συναισθήματα, τάσεις και εντέλει διαμορφώνει τη συλλογική αντίληψη: το προς τα πού δηλαδή θα γύρει η πλάστιγγα.
Μετά το πρωτοφανές αυτό εγχείρημα, δεν άργησαν οι χρήστες να παρακολουθούν και να μοιράζονται περιεχόμενο υπέρ της Ουκρανίας. Από μαρτυρίες Ουκρανών που έχασαν τα σπίτια τους, μέχρι κορυφαίες στιγμές του προέδρου Ζελενσκι και αλλά παρόμοια.
Η διπλωματία, λοιπόν, δεν απέχει από το κλασικό μάρκετινγκ. Μονάχα που ο Λευκός Οίκος δεν μοίρασε «δώρα» και παχυλά χρήματα αλλά αναγνώριση και κύρος. Το TikTok και οι διάφορες Μεσσίες αυτού μετατράπηκαν στο αποτελεσματικότερο διπλωματικό μέσο. Απόδειξη ότι η διοίκηση του Λευκού Οίκου άρχισε να συνεργάζεται και με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Gen-Z for Change για να εντοπίζει τους κορυφαίους και καταλληλότερους δημιουργούς περιεχομένου στην πλατφόρμα.
Η Ουκρανία δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα. Το TikTok χρησιμοποιήθηκε και στην προώθηση του εμβολιασμού. Ο Τζο Μπάιντεν συνεργάστηκε με διάφορες δημοφιλείς προσωπικότητες που απευθύνθηκαν στον κόσμο μέσω του TikTok για να τον προτρέψουν να εμβολιαστεί.
Το περίεργο είναι ότι αυτό το πολύτιμο Μέσο έχει εμπλακεί και στην αντιπαράθεση Αμερικής- Κίνας, έχοντας κατηγορηθεί από την πρώτη για πολιτική παρέμβαση και κατασκοπεία. Το TikTok, άλλωστε, είναι μία από τις μεγαλύτερες ιστορίες τεχνολογικής επιτυχίας που έχει ποτέ δημιουργήσει η Κίνα. Ανήκει στην κινεζική εταιρεία ByteDance και στο παρελθόν η αμερικανική κυβέρνηση έχει εμφανιστεί βέβαιη για το ότι θα έπρεπε να κλείσει ώστε να αποτραπεί να πέσουν προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων αμερικανών εφήβων «στα χέρια του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος». Ίσως κάποιοι θυμούνται ότι ο τέως πρόεδρος Τραμπ είχε υπογράψει δύο προεδρικά διατάγματα απαγορεύοντας οποιαδήποτε συναλλαγή με το TikTok από οποιοδήποτε πρόσωπο ή εμπλεκόμενη εταιρεία που ανήκει στη δικαιοδοσία των ΗΠΑ. Ακόμα και σήμερα, 19 από τις 50 αμερικανικές πολιτείες έχουν εμποδίσει τουλάχιστον μερικώς την πρόσβαση στο TikTok μέσω κυβερνητικών υπολογιστών. To Forbes αποκάλυψε πως 300 τέως εργαζόμενοι στα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας απασχολούνται πλέον στο TikTok και στη μητρική του εταιρεία, ByteDance.
Απο την πλευρά της, η εταιρεία αρνείται οποιαδήποτε πολιτική ανάμιξη από την πρώτη στιγμή, αναφέροντας ότι τα στοιχεία που συλλέγονται για τους αμερικανούς χρήστες αποθηκεύονται στη Σιγκαπούρη και όχι στην Κίνα. Ιδρυτης της είναι ο Ζανγκ Γιμίνγκ. Ένας επίμονος επιχειρηματίας με δυτικό τρόπο σκέψης που έχει δημιουργήσει πολλές επιτυχημένες εφαρμογές και μηχανές αναζήτησης.
Όπως και να έχει, η σημερινή προσέγγιση της Ουάσινγκτον μάρτυρα ότι «αυτό που δεν μπορείς να το νικήσεις καλύτερα είναι να το κατακτήσεις», χρησιμοποιώντας ακόμα και Δούρειο Ίππο.
Πηγή: protothema