ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Πώς καλύπτεται το κενό που αφήνει η Cobalt;

Οι κινήσεις και τα νέα δρομολόγια άλλων εταιρειών

Μόλις τον περασμένο Ιούνιο η εταιρεία είχε προχωρήσει σε συμφωνία με την εταιρεία Etihad με στόχο να διευρύνει τον κατάλογο των προορισμών για το επιβατικό κοινό της Κύπρου, και να έχει τη δυνατότητα για πέραν των εκατό νέων προορισμών μεταξύ των οποίων Κίνα, Αυστραλία και Ινδία. Αίσθηση είχε δημιουργήσει το γεγονός ότι η εταιρεία ήταν παράλληλα σε διαβουλεύσεις για δυνατότητα πτήσεων σε προορισμούς όπως ΗΠΑ και Καναδά. Κίνηση που αν της έβγαινε, η Κύπρος θα έφτανε στο ζενίθ της μέχρι σήμερα συνδεσιμότητάς της. Τα πλάνα της Cobalt, όμως, όπως τελικά και η σύντομη παρουσία της εταιρείας στα αεροπορικά δρώμενα της Κύπρου, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα πυροτέχνημα. Μέσα σε 2,5 χρόνια, η εταιρεία κατάφερε να σκορπίσει τα εκατό εκατομμύρια της επένδυσης των Κινέζων επενδυτών και να οδηγηθεί με συνοπτικές διαδικασίες στο λουκέτο.


Χαλασμός! Άνοιξαν οι ουρανοί (vid,pics)


Το κενό στον τουρισμό

Η Cobalt Air εξυπηρετούσε μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα 21 προορισμούς σε 12 διαφορετικές χώρες. Από Λάρνακα και Πάφο, η εταιρεία συνέδεε την Κύπρο με Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά και Μύκονο, δρομολόγια που αποτελούσαν το 35% του πτητικού προγράμματος της εταιρείας, ενώ προσέφερε καθημερινές πτήσεις στο Λονδίνο με τα αεροσκάφη της να προσγειώνονται σε Χίθροου, Γκάτγουικ, Στάνστετ αλλά προσέφερε και απευθείας πτήσεις στο Μάντσεστερ. Προσέφερε επίσης πτήσεις σε κατ’ εξοχήν τουριστικούς προορισμούς όπως είναι η Μαδρίτη, σε Ζυρίχη και Γενεύη της Ελβετίας, στην Κοπεγχάγη της Δανίας, στο Παρίσι, τη Μαδρίτη στη Μόσχα, στη Φρανκφούρτη και το Ντίσελντορφ της Γερμανίας, το Δουβλίνο της Ιρλανδίας, το Τελ Αβίβ, τη Βηρυτό και το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ειδικά στην περίπτωση της Ιρλανδίας, του Ντύσελντορφ και της Μαδρίτης, η συνδεσιμότητα που παρείχε η εταιρεία με τις πτήσεις της πρόσθετε σε μεγάλο ποσοστό στην αύξηση τουριστικών ροών από τις εν λόγω χώρες, κάτι που αποτυπώθηκε και στα ποσοστά των τουριστικών αφίξεων.

Είναι κοινώς παραδεκτό ότι η Cobalt είχε διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ώστε να φτάσει η Κύπρος σε επίπεδα ρεκόρ τουριστικών αφίξεων, που ξεπέρασαν τα 3,6 εκατομμύρια το 2017, ενώ μέχρι τον Σεπτέμβρη του τρέχοντος έτους έφτασαν τα 3,2 εκατομμύρια. Σύμφωνα με στοιχεία, στα δύο χρόνια λειτουργίας της εταιρίας, και προτού αρχίσουν να έρχονται στην επιφάνεια τα οικονομικά προβλήματα, είχαν διακινηθεί περίπου 1,2 εκατομμύρια επιβάτες με την εταιρεία, ενώ διενεργήθηκαν 12 χιλιάδες πτήσεις. Μέχρι το τέλος του χρόνου η εταιρεία θα εξυπηρετούσε άλλες 120 χιλιάδες επιβάτες, ενώ κατά την καλοκαιρινή περίοδο εκτιμάται ότι μετέφερε περίπου 3 χιλιάδες επιβάτες σε καθημερινή βάση. Πρόκειται για στοιχεία που δίνουν κάθε λόγο για ανησυχία στην αγορά μεταφορών και το ταξιδιωτικό κοινό για το πώς αυτό το κενό θα καλυφθεί από εδώ και πέρα. Την ίδια ώρα θεωρείται δεδομένο ότι ο «κρατήρας» που δημιούργησε το εκκωφαντικό κλείσιμο της Cobalt θα καλυφθεί, έστω και σταδιακά, από άλλες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Κύπρο. Κάτι που έχει γίνει και στο πρόσφατο παρελθόν μετά το κλείσιμο της Cyprus Airways το 2015, με την αγορά να καταφέρνει να ανακάμπτει μέσα σε μερικούς μήνες. Σανίδα σωτηρίας θα μπορούσε να πει κανείς, ήταν τότε, η δραστηριοποίηση της Cobalt Air, η οποία αναγεννήθηκε μέσα από τις στάχτες των Κυπριακών Αερογραμμών και επανέφερε στα δρομολόγια τον προορισμό του Heathrow, ενώ συνέδεσε την Κύπρο με χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και μετέφερε από και προς την Κύπρο επιβατικό κοινό από Κοπεγχάγη, Ντύσελντορφ, Δουβλίνο και Μόσχα.


Στυλλού - Η «Κύπρια Φόνισσα» (pics)


Το αόρατο χέρι της αγοράς

Έτσι και στην προκειμένη περίπτωση αναμένεται ότι το κενό θα καλυφθεί από το αόρατο χέρι της αγοράς, κατά τον οικονομολόγο Άνταμ Σμιθ, δηλαδή η αυτορρύθμιση της αγοράς θα επέλθει μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών και χωρίς την παρέμβαση του κράτους. Θεωρία που φαίνεται να εφαρμόζεται στην προκειμένη περίπτωση, καθώς το κράτος παρουσιάζεται μέσα από δηλώσεις που έχουν γίνει από το Υπουργείο Μεταφορών, έτοιμο να διαχειριστεί μόνο προσωρινά την κατάσταση όπως έχει δημιουργηθεί. Από την πλευρά του ο σύνδεσμος ταξιδιωτικών πρακτόρων διά του προέδρου του Βασίλη Σταματάρη αναφέρει ότι ήδη ένα πολύ μεγάλο μέρος του πτητικού προγράμματος της Cobalt έχει ήδη καλυφθεί από άλλες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έκαναν τα ίδια δρομολόγια. «Κάποιες εταιρείες θα μπορούσαν να αυξήσουν το μέγεθος του αεροσκάφους, και θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες διεύρυνσης μέσα από άλλα συγκροτήματα αεροπορικών εταιρειών ώστε να επιστρέψουμε σιγά σιγά σε προηγούμενους ρυθμούς».

Έτσι από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε το κλείσιμο της Cobalt, η ανταπόκριση άλλων εταιρειών ήταν άμεση. Blue Air, Cyprus Airways και Aegean, προσέφεραν προσφορές για τους επηρεαζόμενους επιβάτες της Cobalt, σε εισιτήρια μονής διαδρομής. Η επόμενη μέρα βρίσκει τις εταιρείες να αναπροσαρμόζουν τα επιχειρηματικά τους πλάνα, και να αναθεωρούν το πτητικό τους πρόγραμμα.

Νέα δρομολόγια

Αύξηση πτήσεων ή και ενίσχυση του στόλου με αεροσκάφη μεγαλύτερης δυναμικότητας για προορισμούς Αθήνας Θεσσαλονίκης και Λονδίνου, είναι στα πλάνα της Blue Air. Μιλώντας στην «Κ» ο Αντώνης Ορθοδόξου, Group Managing Director του ομίλου εταιρειών Orthodoxou, αποκλειστικός αντιπρόσωπος της εταιρείας Blue Air στην Κύπρο, αναφέρει ότι ήδη έγιναν επαφές με τη HERMES Airports ενώ τα δεδομένα θα τύχουν μελέτης από τα αρμόδια τμήματα της εταιρείας και στη συνέχεια θα εξεταστεί ποιοι προορισμοί από το πτητικό πρόγραμμα της Cobalt είναι προς το συμφέρον της εταιρείας να ενταχθούν στο πτητικό της πρόγραμμα. Εξετάζεται, επίσης, να προστεθούν πτήσεις σε υφιστάμενους προορισμούς, όπως είναι η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο. Για την περίπτωση του Λονδίνου η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να εκτελεί πτήσεις σε καθημερινή βάση, ωστόσο, δεν υπάρχει ενδιαφέρον για κάλυψη του δρομολόγιου Λάρνακας - Heathrow, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο. Η Blue Air προσανατολίζεται, επίσης, στην έναρξη δρομολογίου προς το Ηράκλειο, αλλά και το Παρίσι, με το οποίο η Cobalt παρείχε συνδεσιμότητα από τον Νοέμβριο του 2016.

Το άνοιγμα της βάσης της Blue Air στην Κύπρο έγινε μετά το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών τον Γενάρη του 2015, και προσφέρει απευθείας πτήσεις σε πέντε προορισμούς, Βουκουρέστι, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Μπέρμιγχαμ, και Λονδίνο (Λούτον). Υπολογίζεται ότι για όλο το 2018 η εταιρεία θα εξυπηρετήσει γύρω στο μισό εκατομμύριο επιβάτες.


Σαρωτικό το πέρασμα του ανεμοστρόβιλου στους Αγίους Τριμιθιάς (vid,pics)


Η σύνδεση με το Κάιρο

Μέχρι και την υστάτη, η εταιρεία προχωρούσε σε επιχειρηματικά ανοίγματα και νέες συνεργασίες, γεγονός που εντείνει τα σενάρια περί προχειρότητας και κακής διαχείρσης στην εταιρεία. Συγκεκριμένα, δύο μέρες πριν από το οριστικό της κλείσιμο, αιγυπτιακά ΜΜΕ έκαναν λόγο για συμφωνία και έναρξη απευθείας πτήσεων της εταιρείας. Το δημοσίευμα ήρθε εν μέσω του καταιγισμού των πληροφοριών και των διαρροών για νέα για αναζήτηση επενδυτών. Άγνωστο το τι μέλλει γενέσθαι με τις πτήσεις προς τον συγκεκριμένο προορισμό, οι οποίες αναμένετο να ξεκινήσουν τον προσεχή Νοέμβριο και να πραγματοιούνται με συχνότητα, τέσσερις φορές την εβδομάδα. Μάλιστα, στο δημοσίευμα της αιγυπτιακής εφημερίδας Al-Shorouk η Cobalt είχε χαρακτηριστεί ως η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στη Λάρνακα από τον Ιούνιο του 2017. Το δρομολόγιο αναμένεται ότι θα συνεχίσει να καλύπτεται από τον αιγυπτιακό εθνικό αερομεταφορέα Egyptair.

Τι οδήγησε στο κόψιμο των φτερών της

Οι τίτλοι τέλους στην Cobalt δεν ήρθαν από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά ήταν αποτέλεσμα και συνδυασμός διαφόρων παραγόντων. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι η εταιρεία δεν είχε συγκεκριμένο πλάνο, και δεν ήταν συνεπής με το προφίλ το οποίο παρουσίασαν εξ αρχής. Ενώ ξεκίνησε ως low cost εταιρεία, στη συνέχεια η διεύθυνση της εταιρείας προχώρησε σε όχι ένα, αλλά πολλά βήματα παραπέρα θέλοντας να κάνουν την Κύπρο περιφερειακό κόμβο, με ανοίγματα σε Κίνα και Σιγκαπούρη.

Η εταιρεία δεν είχε επίσης δεν είχε επίσης σωστό σύστημα διανομής και προβολής, ενώ το σημαντικότερο δεν είχε δεν είχε σωστή τιμολογιακή πολιτική, καθώς ξεκίνησε να πουλά τα εισιτήριά της σε πολύ πιο χαμηλές τιμές από αυτές που προσέφερε ο ανταγωνισμός. Σε αυτούς τους τρεις παράγοντες αποδίδονται κατά κύριο λόγο το πώς η εταιρεία κατέληξε από επένδυση 120 εκατομμυρίων να καταλήξει με έλλειμμα 5,5 εκατομμυρίων που αφορούσαν τρέχουσες λειτουργικές υποχρεώσεις, και να κλείσει. Σημειώνεται ότι μόλις στον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της, η εταιρεία προχώρησε σε αλλαγή της ηγεσίας, απομακρύνοντας τον CEO της Andrew Madar και αντικαθιστώντας τον με τον Πέτρο Σουππουρή κάτι που πυροδοτεί εκ των υστέρων έντονες συζητήσεις μεταξύ του προέδρου της εταιρείας Γρηγόρη Διάκου και του γενικού διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών Αλέκου Μιχαηλίδη.

Μάλιστα πληροφορίες που έχει στην κατοχή της η «Καθημερινή» αναφέρουν ότι η κορυφή του παγόβουνου άρχισε να προβάλλει από τον Σεπτέμβριο, όταν η ATLAS κάλεσε τους Κινέζους επενδυτές της Cobalt και ζήτησε διαβεβαιώσεις ότι θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν την εταιρεία. Η συζήτηση κρίθηκε αναγκαία λόγω των ελλειμμάτων που παρουσίαζαν τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Από την Cobalt αναφέρεται ότι οι Κινέζοι επενδυτές ήταν έτοιμοι να δώσουν τα λεφτά, ωστόσο, προσέκρουσαν στις κυβερνητικές πολιτικές της χώρας που δεν διευκόλυναν τις εξαγωγές κεφαλαίων. Σύμφωνα με ένα δεύτερο σενάριο όμως, οι επενδυτές φέρονται να είπαν στην εταιρεία από εκείνη την στιγμή ότι δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν άλλα λεφτά στην εταιρεία, κάτι που αποτέλεσε την αρχή για αναζήτηση επενδυτή.

Πηγή: kathimerini.com.cy / Της Μαρίας Ηρακλέους 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση

X