
must.com.cy
Της Άννας Πολυβίου
Η δυναμική μιας μάρκας δεν μετριέται μόνο στις πωλήσεις ή στην αναγνωρισιμότητα που έχει μέσα από τις διαφημίσεις και τις καμπάνιες. Μερικές φορές, ξεπερνά αυτά τα «όρια» και εισχωρεί τόσο βαθιά στην καθημερινότητά μας, που πλέον το όνομα της μάρκας γίνεται το ίδιο το προϊόν, και πολλές φορές, χωρίς καν να το αντιλαμβανόμαστε. Για παράδειγμα, αντί να πούμε «θέλω χαρτομάντιλο», λέμε «θέλω Kleenex», ή αντί για «ηλεκτρική σκούπα» λέμε «Hoover». Και όταν θέλουμε να ψάξουμε κάτι στο διαδίκτυο, λέμε «γκουγκλάρω», ακόμα κι αν χρησιμοποιούμε άλλη μηχανή αναζήτησης.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα συχνό φαινόμενο που συναντάμε στην Κύπρο -και όχι μόνο-, με προϊόντα της καθημερινότητας τα οποία, χάρη στη μεγάλη τους απήχηση αλλά και στη δυναμική προβολή του ονόματος της μάρκας τους, κατάφεραν να «σημαδέψουν» τόσο έντονα την κατηγορία τους, ώστε οι καταναλωτές να τα ζητούν με το brand και όχι με την πραγματική ονομασία του προϊόντος.
Το φαινόμενο αυτό, που ονομάζεται «genericization» (γενικοποίηση) στον χώρο του marketing, σημαίνει όταν μια μάρκα παύει να είναι απλώς εμπορικό σήμα και γίνεται κοινή λέξη - ένας καθημερινός όρος που όλοι καταλαβαίνουν. Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει μέσω της ευρείας χρήσης από το κοινό.
Πάμε να δούμε παρακάτω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτού του φαινομένου:
Hoover - Ηλεκτρική σκούπα
Η Hoover ήταν από τις πρώτες εταιρείες που λάνσαραν ηλεκτρικές σκούπες στη Βρετανία στις αρχές του 20ού αιώνα. Σήμερα, στο Ηνωμένο Βασίλειο το «to hoover» σημαίνει απλά «σκουπίζω με σκούπα».
Kleenex - Χαρτομάντιλα
Ξεκίνησε ως προϊόν της Kimberly-Clark τη δεκαετία του ’20, αρχικά σχεδιασμένο ως υλικό ντεμακιγιάζ. Η χρήση του ωστόσο για το κρυολόγημα το έκανε διάσημο.
Διαβάστε την συνέχεια στο must