ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Τα σημάδια που δείχνουν ότι έχουμε έλλειψη ύπνου

Εκτός από κούραση και υπνηλία

Ο ποιοτικός ύπνος θεωρείται πλέον ζωτικής σημασίας για τη συνολική υγεία και ευεξία, καθώς η μη επάρκεια του θα μπορούσε να οδηγήσει σε βλαβερές συνέπειες, μέχρι και στην εμφάνιση ασθενειών.

Οι μικρές δόσεις υπνηλίας μέσα στη μέρα είναι ένα πρόδηλο σημάδι της έλλειψης ύπνου. Τις ανεπαίσθητες, όμως, επιπτώσεις, θα τις εντοπίσετε δυσκολότερα.

Ο Δρ. Emerson Wickwire, καθηγητής και τομεάρχης Ιατρικής του Ύπνου στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Maryland, επισημαίνει τα ύπουλα σημάδια της στέρησης ύπνου που θα πρέπει να προσέξετε.

Γνωστική εξασθένιση

Η έλλειψη ύπνου έχει αρκετές αρνητικές επιπτώσεις στον εγκέφαλο. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο Δρ.Wickwire, επιδεινώνει την εγκεφαλική λειτουργία και την ικανότητά μας να θυμόμαστε, να συγκεντρωνόμαστε και να λαμβάνουμε σωστές αποφάσεις.

Μάλιστα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications διαπίστωσε ότι οι μεσήλικες (οι 50άρηδες και οι 60άρηδες) που κοιμόντουσαν έξι ώρες ή λιγότερο, διέτρεχαν έως και 30% υψηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν άνοια μετέπειτα στη ζωή τους, σε σύγκριση με εκείνους που κοιμόντουσαν επτά ώρες κάθε βράδυ.

Επιπλέον, μόλις μια ώρα λιγότερου ύπνου μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση και τον χρόνο αντίδρασης την επόμενη ημέρα, γεγονός που μπορεί να συμβάλει σε εργατικά ατυχήματα και τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Θώρακος.

Αύξηση του βάρους

Όταν δεν κοιμόμαστε ποιοτικά, επηρεάζονται και οι ορμόνες. Συνεπώς, η στέρηση του ύπνου διαταράσσει τις ορμόνες που ρυθμίζουν την όρεξη και τη διάσπαση της γλυκόζης, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την αύξηση του σωματικού βάρους, σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Θώρακος. «Μόλις μία νύχτα διαταραχής στον ύπνο, οδηγεί σε μεγαλύτερη αίσθηση της πείνας, λιγότερο κορεσμό και περισσότερη επιθυμία για τροφές με υψηλή θερμιδική αξία, πλούσιες σε σάκχαρα και λίπη», εξηγεί ο Δρ. Wickwire.

Ερευνητικά, έχει αποδειχθεί ότι τα άτομα που δεν κοιμήθηκαν επαρκώς μόλις τέσσερις νύχτες έτειναν να αποθηκεύουν περισσότερο λίπος, σύμφωνα με μελέτη στο Journal of Lipid Research‌.

Εναλλαγές στη διάθεση

Ο σωστός ύπνος είναι επίσης απαραίτητος για την ψυχική υγεία. Αυτό συμβαίνει διότι ο ύπνος είναι καθοριστικός για ορισμένες εγκεφαλικές λειτουργίες, που ρυθμίζουν τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές, σύμφωνα με το Τμήμα Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια.

Όταν λοιπόν ο ύπνος δεν είναι ποιοτικός, αυξάνονται τα αρνητικά συναισθήματα. Έρευνες από το ίδιο πανεπιστήμιο έχουν αποδείξει ότι ο μη ικανοποιητικός ύπνος μπορεί να αυξήσει τις αρνητικές συναισθηματικές αντιδράσεις, να μειώσει την ικανότητά μας να αντιμετωπίζουμε στρεσογόνους παράγοντες, αλλά και να μειώσει τα θετικά συναισθήματα.

«Και, όταν νιώθουμε αγχωμένοι, τείνουμε να κοιμόμαστε ακόμα χειρότερα, οπότε δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος», επισημαίνει ο Δρ. Wickwire.

Εξασθενεί το ανοσοποιητικό σύστημα

Όταν το σώμα μας δεν ξεκουράζεται, αδυνατεί να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις. Μελέτη στο Sleep διαπίστωσε επίσης ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερες από έξι ώρες τη νύχτα είναι πιο επιρρεπείς στο κοινό κρυολόγημα.

Εκπληκτικό όμως θεωρείται το γεγονός ότι ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί να μπει εμπόδιο στην αποτελεσματικότητα των εμβολίων, μειώνοντας την ανοσολογική απόκριση, σύμφωνα με μια συστηματική ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο Yale Journal of Biology.

Πηγή: ygeiamou.gr 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Υγεία: Τελευταία Ενημέρωση

Φωτογραφία από Unsplash

Η δύναμη της συγχώρεσης

Η προσωπική μας εξέλιξη προϋποθέτει εστίαση σε στόχους, μακριά από αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα που δρουν κόντρα σε ...
 |  ΥΓΕΙΑ