ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Ειδική επιτροπή θα «τρέξει» την επικαιροποίηση του σχεδίου για το GSI

Θα συσταθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Ε.Ε. με τη συμμετοχή των αρμοδίων υπουργών των δύο χωρών

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Τα επόμενα βήματα για την επικαιροποίηση της οικονομικοτεχνικής μελέτης του GSI σχεδιάζουν Ελλάδα και Κύπρος σε συντονισμό με την Ε.Ε. και, σύμφωνα με πληροφορίες, την όλη διαδικασία δεν θα «τρέξει» ο ΑΔΜΗΕ (φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης), αλλά επιτροπή που θα συσταθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Ε.Ε. με τη συμμετοχή των αρμοδίων υπουργών των δύο χωρών. Το σχήμα αυτό, που συζητήθηκε για πρώτη φορά στις συναντήσεις που έλαβαν χώρα στο Ζάππειο με εκπροσώπους των δύο κυβερνήσεων και χωρών που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο έργο, «κλείδωσε» –σύμφωνα με πληροφορίες– στην προχθεσινή συνάντηση των αρμοδίων υπουργών, Ελλάδας Σταύρου Παπασταύρου και Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου με τον επίτροπο Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν.

Στη συνάντηση των Βρυξελλών, πάντως, δεν συζητήθηκε τίποτα συγκεκριμένο σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου. Ο Ευρωπαίος επίτροπος εξέφρασε τη στήριξη της Ε.Ε. στο έργο, κάνοντας αναφορά στην πρωτοβουλία ενεργειακών λεωφόρων που ανακοίνωσε η πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ομιλία της για την κατάσταση της Ενωσης, στην οποία συμπεριέλαβε την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, που βάζει τέλος στην ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου από την ηπειρωτική Ευρώπη. Ο διεθνής σύμβουλος που θα αναζητηθεί, θα αναλάβει να επικαιροποιήσει την τεχνικοοικονομική μελέτη του 2016, στην οποία η Ε.Ε. στήριξε τη χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου με 657 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Ενέργειας της Ελλάδας, Σταύρος Παπασταύρου μιλώντας χθες στο Οpen επανέλαβε τα περί ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος που έχει εκφραστεί για τον GSI και την ανάγκη επικαιροποίησης των οικονομικών και τεχνικών χαρακτηριστικών του έργου. Συνέδεσε δε το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον GSI με το ευρύτερο ενδιαφέρον για τις διασυνδέσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.

«Εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από αμερικανικούς παράγοντες για το έργο και είμαστε σε φάση διερεύνησης. Οι Αμερικανοί θέλουν τα στοιχεία για να καταλάβουν τι, πώς και πού. Το έργο αυτό έχει ευρύτερη γεωπολιτική διάσταση που λειτουργεί πολυδιάστατα», είπε ο υπουργός. Υπάρχει, συμπλήρωσε, «ευρύτερο ενδιαφέρον για τις διασυνδέσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, τις χώρες του Κόλπου και το Ισραήλ. Οι εμπορικοί δρόμοι αποκτούν πολύ μεγάλη αξία, όπως ο IMEC για να φέρνει τα προϊόντα της Ινδίας στην Ευρώπη και εκεί δημιουργείται ευρύτερο ενδιαφέρον για τη διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου».

Ερωτηθείς αν το έργο αυτό θα έχει αποτελέσματα στην καθημερινότητα των πολιτών, ο κ. Παπασταύρου απάντησε ότι «ορισμένα πράγματα δεν είναι μόνο “τσέπη”. Οσον αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση, δεν είναι μόνο “τσέπη”. Ομως, η διασύνδεση μετά με Κύπρο – Ισραήλ, αλλά και Ισραήλ – Αραβικό κόσμο – Ινδία, είναι πολύ “τσέπη”. Αν ενισχύσουμε τις διασυνδέσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, η Ινδία βλέπει τον δρόμο αυτό ως τον πιο ασφαλή για τα προϊόντα της και αυτό σημαίνει ανάπτυξη για τη χώρα, τα λιμάνια και τις θέσεις εργασίας».

Το αμερικανικό ενδιαφέρον συνδέεται, όπως επιβεβαιώνουν αρμόδιες πηγές, με το κρατικό fund Development Finance Corporation (DFC), το οποίο είχε εκφράσει ενδιαφέρον για τον GSI και στο παρελθόν και φέρεται επίσης να εξετάζει μετοχική συμμετοχή στη νεοσύστατη εταιρεία Atlantic – See LNG Trade των ομίλων ΔΕΠΑ – Actor που υπέγραψε συμφωνία με την αμερικανική Venture Global για προμήθεια LNG. Iσχυρό παραμένει το ενδιαφέρον της γαλλικής Meridien, που έχει υποβάλει πρόταση για το 49% του έργου τον Δεκέμβριο του 2024 και συνεργάζεται ήδη με το DFC στο εμβληματικό έργο αφαλάτωσης Ακαμπα – Αμάν στην Ιορδανία, ύψους άνω του ενός δισ. δολαρίων.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση