ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Τραγωδία Helios: «Ένιωθα μούδιασμα» - Σπάει τη σιωπή του ο μηχανικός

Χαρακτηρίζει τον εαυτό του ως εξιλαστήριο θύμα

24news team

Ως «εξιλαστήριο θύμα» χαρακτηρίζει τον εαυτό του ο Άλαν Ίργουιν, ο Βρετανός μηχανικός που είχε ελέγξει το μοιραίο Boeing της αεροπορικής εταιρείας Ήλιος, σε εκτενέστατο δημοσίευμα του Guardian για την εμπλοκή του στο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 121 ανθρώπους πριν από 15 χρόνια.

Ο Ίργουιν, που ζει πλέον μόνιμα στο Μπέντφορντσιρ της Αγγλίας και εργάζεται ως κτηματομεσίτης, είχε κριθεί ένοχος πρωτοδίκως για ανθρωποκτονία από αμέλεια, αλλά απαλλάχθηκε στη συνέχεια από το Εφετείο.

Το δημοσίευμα επαναλαμβάνει τα όσα είχαν γίνει γνωστά κατά την περίοδο των ερευνών και της δίκης, με τον Ίργουιν να επιμένει ότι μετά από τον μηχανικό έλεγχο του αεροσκάφους είχε επαναφέρει τον διακόπτη συμπίεσης στο «αυτόματο» ως όφειλε, παρά την περί του αντιθέτου κατηγορία σε βάρος του.

Σημειώνει ξανά, επίσης, ότι λάθη σχεδιασμού των Boeing ευθύνονταν για την τραγωδία, λάθη τα οποία, όπως υποστηρίζει ο Ίργουιν, η κατασκευάστρια εταιρεία είχε αγνοήσει παρά τις προειδοποιήσεις.

Για τον Irwin, αυτό το ελάττωμα στο σχεδιασμό ήταν κρίσιμο. «Το πλήρωμα πρέπει να αναλάβει κάποια ευθύνη, γιατί στο τέλος της ημέρας είναι υπεύθυνοι για το αεροπλάνο», λέει. «Αλλά αν η Boeing είχε ακούσει προηγούμενες ανησυχίες, η συντριβή δεν θα είχε συμβεί».

Όταν ο Irwin παρακολούθησε το ατύχημα στην τηλεόραση λίγες ώρες αργότερα, ήταν έκπληκτος: «Ένιωθα μούδιασμα εξαιτίας όλων των επιβατών και του πληρώματος, που ήταν φίλοι - τους γνώριζα για χρόνια» δήλωσε. 

Έγγραφο αποτίμησης ασφάλειας 

Το δημοσίευμα αναφέρει δε ότι έγγραφο αποτίμησης ασφαλείας από έρευνα της αμερικανικής Ομοσπονδιακής Διοίκησης Αεροπλοΐας, που δεν έχει δημοσιευθεί και το οποίο η εφημερίδα αποκάλυψε στον Ίργουιν, εκτιμούσε πως συγκεκριμένα προβλήματα με τη συμπίεση στο αεροσκάφος και το σύστημα επισήμανσης κινδύνου ήταν «πιθανότατα σημαντικός παράγοντας που συνέβαλε» στο δυστύχημα.

Στο ίδιο έγγραφο σημειωνόταν ότι το πρόβλημα δεν ήταν πιθανό να εντοπιστεί από το πλήρωμα του αεροσκάφους ή το προσωπικό εδάφους όπως τουςι μηχανικούς και μπορούσε να οδηγήσει σε «καταστροφικό συμβάν».

Σε σχόλιο προς την εφημερίδα η Boeing παραπέμπει στο πόρισμα της ελληνικής έρευνας για τα αίτια του δυστυχήματος και στην ετυμηγορία της ελληνικής δικαιοσύνης που αναφέρονταν σε μη σωστή τήρηση των διαδικασιών πτήσης από συγκεκριμένα άτομα της Ήλιος.

Καταδικάστηκε αλλά αθοώθηκε από το Εφετείο:

Ο Irwin κατηγορήθηκε για ανθρωποκτονία στις 7 Απριλίου 2008. «Οι αξιωματικοί της New Scotland Yard με κάλεσαν στο κινητό μου. Είπαν, «Πρέπει να συναντηθούμε». »Σερβίρεται με έγγραφα δικαστηρίου σε ένα καφέ στο αεροδρόμιο του Λούτον, όπου δούλευε για την easyJet. «Ήμουν τρελός», λέει. «Εντελώς απογοητευμένος. Δεν έκανα τίποτα λάθος. "

Στο γραφείο του γενικού εισαγγελέα στην Αθήνα ένα μήνα αργότερα, συνοδεύτηκε από έναν μεγάλο, ισχυρό άνδρα με πολυβόλο: ​​«Μου φέρονταν σαν εγκληματίας». Ο εισαγγελέας τον άφησε ελεύθερο για να περιμένει τη δίκη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο τρόπος αντιμετώπισης της δικαστική της υπόθεσης ήταν να παραμείνει ανεξάρτητος. Διάβασε αναφορές ατυχημάτων, έλεγξε εμπειρογνώμονες, μελέτησε λεπτομέρειες καταγραφής πτήσης και κέρδισε την υποστήριξη του Nadine Dorries, του βουλευτή του. Το πλησίασε «σαν να μην συμμετείχα, σχεδόν ως τρίτος. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορείτε να κρατήσετε λογικές. Η Ντόνα, ωστόσο, ήταν πιο εύθραυστη.

Τον Δεκέμβριο του 2011, έξι χρόνια μετά το ατύχημα και τρία χρόνια αφότου κατηγορήθηκε, ο Irwin, τότε 51 ετών, βρέθηκε σε δικαστήριο στην Αθήνα, σε δίκη για ανθρωποκτονία 121 ατόμων. Σε ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρο, καθόταν από τον δικηγόρο του, φορώντας το μόνο του κοστούμι - ζωγραφισμένο και φτιαγμένο από έναν ράφτη στην Κουάλα Λουμπούρ όταν είχε εργαστεί για την Malaysian Airlines περισσότερα από 20 χρόνια πριν. Σε κοντινή απόσταση ήταν ο Ianko Stoimenov, επικεφαλής πιλότος της Helios, καθώς και ο Διευθύνων Σύμβουλος Δημήτρης Πανταζής και διευθυντής πτήσεων Γιώργος Κικίδης. Και οι τέσσερις αντιμετώπισαν την ίδια κατηγορία της ανθρωποκτονίας λόγω αμέλειας.

«Μία κυρία ήρθε σε μένα στο δικαστήριο κρατώντας μια φωτογραφία του μικρού της γιου με λευκή στρατιωτική στολή», θυμάται η Irwin. «Πήγε γύρω μας, ένας προς έναν. Ήταν έξαλλη. Μας κατηγόρησε για το θάνατο αυτού του αγοριού. "

Δεκατρείς μήνες αργότερα, ο Irwin κέρδισε την έφεσή του. « Βρέθηκε ότι δεν είσαι ένοχος »- όχι απαλλαγμένος, απλά δεν είσαι ένοχος» του είπε ο δικηγόρος του. « Δεν γιόρτασα. Πολλοί άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Εάν το προσωπικό της καμπίνας και οι πιλότοι θα μπορούσαν να επιστρέψουν και να μοιραστούν ένα ποτό, αυτή θα ήταν η μέρα να ανοίξει ένα μπουκάλι αφρώδες. "

Νέα ζωή: 

Ο Irwin έφυγε από την easyJet όπου εργάστηκε στην συνέχεια, στο τέλος της σύμβασής του το 2010 και τελικά εγκατέλειψε τον κλάδο τον Ιανουάριο του 2019, για να γίνει προγραμματιστής ακινήτων.

Τώρα o Irwin ζει με τον ενήλικο γιο του, και απολαμβάνει τη δουλειά του σε μια φιλόδοξη νέα οικιστική ανάπτυξη. Όμως, τα πολλά χρόνια και μήνες που αφιέρωσε για να ασκήσει έφεση στην υπόθεσή του, ούτε η εμπειρία να θεωρηθεί υπεύθυνη για μια τραγωδία που ήταν μέρος ανθρώπινου σφάλματος, ελαττωματικό σχεδιασμό, δεν θα τον αφήσουν ποτέ. 

«Ήμουν το εξιλαστήριο θύμα», λέει. «Εκατό τοις εκατό».

Η σύζυγός του, πέθανε από ασθένεια που σχετίζεται με το αλκοόλ το 2012.

Δείτε ολόκληρο το ρεπορτάζ της The Guardian πατώντας ΕΔΩ

Πηγή: ΚΥΠΕ/ The Guardian

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση