
24news team
Στο Top 5 των χωρών - προορισμών κλεμμένων οχημάτων από το Ηνωμένο Βασίλειο συγκαταλέγεται η Κύπρος, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας του Thatcham Research σε συνεργασία με την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών για το Έγκλημα Οχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Συγκεκριμένα, την περίοδο 2021–2024 οι κυριότεροι προορισμοί ήταν: η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (38,5%), τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (20,1%), η Κύπρος (6,7%), η Τζαμάικα (5,7%) και η Γεωργία (5,1%).
Η έρευνα αναφέρει πως η Κύπρος που φιγουράρει στην τρίτη θέση αυτής της λίστας, αποτελεί κομβικό σημείο διακίνησης πολυτελών SUV και ανταλλακτικών, τόσο λόγω της θέσης του τιμονιού στα δεξιά- όπως και το Ηνωμένο Βασίλειο- όσο και λόγω της γεωγραφικής της θέσης που εύκολα της επιτρέπει να λειτουργήσει ως πύλη προς άλλες αγορές της Μεσογείου.
Η έξαρση του φαινομένου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι χαρακτηριστική: το 2024, ένα αυτοκίνητο κλεβόταν κάθε πέντε λεπτά.
«Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου είναι η μεγαλύτερη σε μεταχειρισμένα»
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Τμήματος Τελωνείων, Γιώργος Κωνσταντίνου, εξηγεί στην ιστοσελίδα μας, γιατί η Κύπρος εμφανίζεται στη λίστα των προορισμών:
«Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου είναι η πρώτη σε αγορά μεταχειρισμένων λόγω δεξιοτίμονου αυτοκινήτου. Είναι η δεύτερη Ιαπωνία. Οπότε γίνεται αντιληπτό ότι, αφού είναι η μεγάλη αγορά, υπάρχει και μεγάλη πιθανότητα κάποια από αυτά να είναι κλεμμένα - χωρίς απαραίτητα να το γνωρίζει ο εισαγωγέας. Του στέλνουν το αυτοκίνητο και εκείνος δεν μπορεί να ξέρει αν πρόκειται για κλοπιμαίο.»
Οι έλεγχοι ωστόσο που διενεργούνται στο λιμάνι της Λεμεσού μέσω των συστημάτων του τελωνείου όπως μας εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνου μπορούν να εντοπίσουν πότε πρόκειται για κλοπιμαίο όχημα.
«Κατά τον έλεγχο στην εισαγωγή στο λιμάνι της Λεμεσού, οι συνάδελφοι έχουν πλατφόρμες στις οποίες μπαίνουν και ελέγχουν τον αριθμό πλαισίου. Αν είναι κλεμμένο, τότε δεν περνά το αυτοκίνητο και ενημερώνεται η Αστυνομία.»
Στην ίδια γραμμή, επισημαίνει ότι οι αριθμοί της βρετανικής έρευνας προέρχονται από σήματα GPS των οχημάτων, κάτι που δεν σημαίνει όμως ότι έχουν εισαχθεί από τις ελεύθερες περιοχές ή ότι κινούνται σε αυτές:
«Στη συγκεκριμένη έρευνα αναφέρεται ένας αριθμός που φτάνει στον γεωγραφικό χώρο της Κύπρου. Το έχουν ως αριθμό με βάση τα GPS των αυτοκινήτων που διαθέτουν, επειδή είναι πολυτελή και όλα έχουν. Αυτός ο αριθμός βγήκε από την τοποθεσία.»
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επίσημα καταγεγραμμένες περιπτώσεις δεν δικαιολογούν τον υψηλό αριθμό που εμφανίζεται στην έρευνα:
«Ο αριθμός των αυτοκινήτων που εντοπίζουμε δεν ξεπερνά τα 5 με 10 τον χρόνο. Δεν δικαιολογεί αυτό τον αριθμό. Ήρθαμε σε επαφή με την Ύπατη Αρμοστεία και μας είπαν ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες τους, πολλά από αυτά τα οχήματα περνούν μέσω Τουρκίας και καταλήγουν στα κατεχόμενα.»
Η επισήμανση αυτή φωτίζει μια παράλληλη ροή εκτός των επίσημων τελωνειακών καναλιών, η οποία θα μπορούσε να εξηγεί την απόκλιση μεταξύ των βρετανικών δεδομένων και των εντοπισμών στο λιμάνι της Λεμεσού.
Σαρώσεις containers και έλεγχος ανταλλακτικών
Πέρα από τα ίδια τα οχήματα, ο έλεγχος επεκτείνεται και σε ανταλλακτικά και εξαρτήματα. «Γίνεται έλεγχος και στα εμπορευματοκιβώτια, τα στέλνουμε και στο ακτοδιαγνωστικό μας μηχάνημα για να δούμε τι ακριβώς υπάρχει στο εσωτερικό. Έχουμε τα τεχνολογικά μέσα», υπογραμμίζει ο κ. Κωνσταντίνου.
«Μηδενική ανοχή» σε φαινόμενα διαφθοράς
Απαντώντας σε ερώτηση για το ενδεχόμενο να διευκολύνονται παράνομες εισαγωγές κλεμμένων οχημάτων μέσω διαφθοράς τελωνειακών υπαλλήλων, ο εκπρόσωπος του Τελωνείου είναι κατηγορηματικός:
«Αυτό που διαβεβαιώνουμε είναι ότι, αν αντιληφθούμε κάτι τέτοιο, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να κοπεί στη ρίζα του και θα υπάρξουν όλες οι συνέπειες του νόμου.»