ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Το μέλλον των κιβωτίων ταχυτήτων

Yπάρχουν κατασκευαστές που πιστεύουν πως το παλαιό αυτό εξάρτημα έχει ακόμη μεγάλη διάρκεια ζωής.

Ένας καλός κινητήρας μπορεί να αναδείξει ένα αυτοκίνητο, αλλά ένα κακό κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να το καταστρέψει. Αυτές οι σχεδόν απρόσιτες κατασκευές, που αποτελούνται από γρανάζια, ρουλεμάν, άξονες και πολύπλοκους μηχανισμούς κάνουν την περισσότερη δουλειά κατά την κίνηση των αυτοκινήτων.

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι ίσως το πιο υποτιμημένο εξάρτημα του αυτοκινήτου. Δουλεύει πάντα στην σκιά του κινητήρα και έχει πάντα (θεωρητικά δεύτερο ρόλο) αν και είναι συμπρωταγωνιστής. Η ηλεκτροδότηση αρχικά φαινόταν πως θα το εξαφανίσει αλλά έρχεται να δώσει στα αυτόματα κιβώτια (κυρίως) την χρυσή ευκαιρία να επηρεάσουν ακόμη περισσότερο τον τρόπο κινείται ένα όχημα, ενσωματώνοντας ένα υβριδικό ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια μέσα του αντί αυτός να είναι συνδεδεμένος με τον κινητήρα.

Ο μεγάλος κατασκευαστής της μετάδοσης δύναμης (ZF Friedrichshafen) έχει κατασκευάσει μία γκάμα υβριδικών αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων, δίνοντας στους κατασκευαστές αυτοκινήτων αμέτρητες επιλογές για να διαλέξουν. Λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο όπως και τα συμβατικά, μόνο που έχουν την προσθήκη ηλεκτρικού κινητήρα στη θέση του μετατροπέα ροπής. Η γκάμα υβριδικών κιβωτίων μετάδοσης της ZF ξεκινά με ένα ήπιο υβριδικό μοντέλο 20 ίππων 48V mild hybrid. Ακολουθούν οι full Hybrid εκδόσεις των 54 και 121 ίππων ενώ στην κορυφή βρίσκεται η full-hybrid version των 134 ίππων. Η τελευταία μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε δικήνητα όσο και σε τετρακίνητα αυτοκίνητα. Τα κιβώτια ταχυτήτων για τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις οχημάτων τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά, με τις περισσότερες φορές να χρειάζεται μία σχέση μετάδοσης για ελέγξει και να μεταδώσει την ταχύτητα του ηλεκτροκινητήρα από περίπου 12.000 σ.α.λ. σε μια πιο μέτρια ταχύτητα κίνησης. Οι μικρότεροι, υψηλής ταχύτητας ηλεκτρικοί κινητήρες (άνω των 20.000 σ.α.λ.), οι οποίοι παράγουν μικρότερη ροπή, αλλά εξοικονομούν βάρος και χώρο, συνδυάζονται με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων δύο ταχυτήτων.

Για να περάσει η δύναμη του ηλεκτροκινητήρα στον δρόμο πρέπει οι στροφές του να «μειωθούν» δέκα φορές και αυτό με δύο μόνο ταχύτητες σημαίνει ότι η διάμετρος των δίσκων θα είναι πολύ μεγάλη ώστε να «ταιριάζει» στον διαθέσιμο χώρο. Αντ ‘αυτού, τα νέα κιβώτια για ηλεκτρικά οχήματα έχουν δύο ζεύγη οδοντωτών τροχών, το πρώτο μειώνει τις στροφές από τον κινητήρα κατά μία βαθμίδα και το δεύτερο ζεύγος ολοκληρώνει την εργασία και μεταδίδει την κίνηση.

Οι αγώνες δίνουν την λύση

Τα «σειριακά» αγωνιστικά κιβώτια ταχυτήτων (Sequential) είναι μία λύση λιγότερο πολύπλοκή και με περισσότερη αξιοπιστία, τα οποία μπορούν να διαχειριστούν μεγάλη ιπποδύναμη. Δεν έχουν συγχρονισμό, είναι κατασκευασμένα για γρήγορες αλλαγές σχέσεων χωρίς συμπλέκτη. Οι επιλογές των σχέσεων γίνονται είτε μέσω paddles είτε με μοχλό. Οι οδηγοί επιλέγουν την ταχύτητα, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι συνδεδεμένο με το ECU του κινητήρα, το οποίο «κόβει» τη ροπή για ένα δευτερόλεπτο για να αποφορτίσει την δύναμη από τα γρανάζια έτσι ώστε οι αλλαγές να μπορούν να γίνουν σε χιλιοστά του δευτερολέπτου χωρίς η δύναμη από το μοτέρ να του κάνει ζημιά.

newsauto.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Auto: Τελευταία Ενημέρωση

«S#!t happens»

«S#!t happens»

Η αντίδραση του Φερστάπεν μετά το GP Αυστραλίας
 |  AUTO
X