ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Πλησιάζει η «ώρα μηδέν» για το υποβρύχιο στο ναυάγιο του Τιτανικού

Στις 14:08 τελειώνει το οξυγόνο

Μάχη με τον χρόνο συνεχίζουν να δίνουν οι ομάδες διάσωσης των ΗΠΑ, Καναδά και Γαλλίας προκειμένου να εντοπίσουν το υποβρύχιο Titan το οποίο εξαφανίστηκε την Κυριακή κατά τη διάρκεια μιας αποστολής για να ερευνήσει τα συντρίμμια του Τιτανικού, 900 ναυτικά μίλια ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης. Οι έρευνες έχουν ενταθεί καθώς η αμερικανική ακτοφυλακή προβλέπει ότι η παροχή οξυγόνου μέσα στο υποβρύχιο θα εξαντληθεί στις 7:08 π.μ. ET Πέμπτης (14:08 ώρα Κύπρου), δήλωσε εκπρόσωπος της χθες το απόγευμα.

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του OceanGate το υποβρύχιο Titan έχει παροχή οξυγόνου για 96 ώρες, με το Λιμενικό Σώμα να υπολογίζει την Τρίτη το πρωί πως βάσει των στοιχείων στο πενταμελές πλήρωμα του είχαν απομείνει 41 ώρες πριν εξαντληθούν τα αποθέματα οξυγόνου. Το γεγονός αυτό οδήγησε τις ομάδες διάσωσης να αυξήσουν τις προσπάθειες τους... σκανάροντας μια επιφάνεια διπλάσια από το Κονέκτικατ και βάθος άνω των 4.000 μέτρων.

Η έρευνα χθες επικεντρώθηκε σε μια περιοχή όπου τα καναδικά αεροσκάφη εντόπισαν «υποβρύχιους θορύβους». Οι ήχοι προκάλεσαν ανακατευθύνσεις αναζητήσεων από τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, δήλωσε η Αμερικανική Ακτοφυλακή νωρίς την Τετάρτη, σημειώνοντας ότι η προσπάθεια μέχρι στιγμής «είχε αποφέρει αρνητικά αποτελέσματα».

«Δεν ξέρουμε τι είναι οι θόρυβοι για να είμαστε ειλικρινείς», είπε ο Πλοίαρχος της Πρώτης Ακτοφυλακής της Περιφέρειας Τζέιμι Φρέντερικ. «Στόχος θα είναι να συνεχίσουμε να ψάχνουμε σε εκείνες τις περιοχές όπου εντοπίστηκαν οι θόρυβοι…».

Το Ωκεανογραφικό Ίδρυμα «Woods Hole», προειδοποίησε ότι είναι «πολύ δύσκολο» να διακρίνει κανείς την πηγή των θορύβων στον απέραντο ωκεανό, ωστόσο τα ευρήματα έχουν σταλεί για ανάλυση και τα αποτελέσματα για την προέλευση των θορύβων αναμένονται σήμερα.

Στο σημείο ερευνών παραμένει και το Polar Prince, το ερευνητικό πλοίο υποστήριξης στην τουριστική αποστολή της Κυριακής που συνόδευε το εξαφανισμένο Titan.

«Ο εξοπλισμός που έχει κινητοποιηθεί για αυτό είναι ο καλύτερος στον κόσμο, ο πιο ικανός στον κόσμο», είπε στους δημοσιογράφους την Τετάρτη ο πρόεδρος της Horizon Maritime, Σον Λιτ. "Πρέπει να διατηρούμε ελπίδες. Νομίζω ότι όπως γνωρίζετε, υπάρχει ακόμα διαθέσιμη υποστήριξη ζωής στο υποβρύχιο και θα συνεχίσουμε να διατηρούμε ελπίδα μέχρι το τέλος."

Τα δύο σενάρια

Ο Τζεφ Κάρσον, ένας ερευνητής βαθέων υδάτων, έδωσε δύο πιθανές εξηγήσεις για το χαμένο υποβρύχιο Titan. Η πρώτη είναι ότι μια μηχανική βλάβη μπορεί να εμπόδισε το σκάφος να ρίξει τα χαλύβδινα βάρη που το βοηθούν να ταξιδέψει στον πυθμένα του ωκεανού και η δεύτερη και πιθανότερη εξήγηση είναι ότι το υποβρύχιο έχει εμπλακεί ή πιαστεί κάτω από ένα κομμάτι του συντρίμμια του Τιτανικού.

Οι επιβάτες μπορεί να «έπεσαν σε κάποια κακή τύχη», είπε ο Κάρσον, ομότιμος καθηγητής Γης και Περιβαλλοντικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες επιστημονικές αποστολές στον πυθμένα του ωκεανού μέσω ενός υποβρυχίου που ονομάζεται Alvin.

Με βάση την εμπειρία του Κάρσον, οι συνθήκες μέσα στο υποβρύχιο είναι πιθανώς ψυχρές και περιορισμένες. Οι θερμοκρασίες στον πυθμένα του ωκεανού είναι ακριβώς πάνω από το μηδέν και το εσωτερικό του υποβρυχίου είναι πιθανό να στάζει υγρό από τη συμπύκνωση, πρόσθεσε.

Σε περίπου 12.500 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, τα υπολείμματα του Τιτανικού βρίσκονται σε ένα «πολύ απαγορευτικό» περιβάλλον, είπε ο Κάρσον και πρόσθεσε «σε τέτοιο βάθος επικρατεί νεκρική σιγή. Δεν υπάρχουν ρεύματα. Είναι απλώς ένα απίστευτο, σκοτεινό, ήσυχο μέρος.»

Η μεγάλη επιχείρηση διάσωσης

Προς το παρόν, πέντε ερευνητικά πλοία της αμερικανικής ακτοφυλακής αναζητούν το «Τιτάν», ενώ μέσα στις επόμενες 24 ώρες θα διπλασιαστούν φτάνοντας τα 10. Στις έρευνες συμμετέχουν και δύο ROV, ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλα τηλεχειριζόμενα οχήματα στη γιγαντιαία επιχείρηση.

«Είναι εξαιρετικά δύσκολες αυτές οι στιγμές για τις οικογένειες των εγκλωβισμένων στο υποβρύχιο. Επικοινωνούμε συνεχώς μαζί τους. Δεν πρέπει να χάσουμε την ελπίδα μας. Οι έρευνες συνεχίζονται. Είμαστε στη μέση της αναζήτησης και εξετάζουμε όλους τους παράγοντες. Δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να πάρουμε μια δύσκολη απόφαση. Εάν συνεχίσουμε μπορεί να φτάσουμε σε αυτήν την απόφαση και τότε θα μιλήσουμε με τις οικογένειες και στη συνέχεια δημοσίως» κατέληξε ο εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής.

Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ διαθέτει ROV που μπορεί να επιχειρήσει όχι μόνο για να εντοπίσει αλλά και για να ανασύρει το Titan καθώς το έχει κάνει ήδη στην περίπτωση του μαχητικού που συνετρίβη σε βάθος 3.780 μέτρων στη θάλασσα της Νότιας Κίνας το 2022. Τότε το μη επανδρωμένο όχημα είχε καταφέρει να δέσει έναν γάντζο που είχε ρίξει πλοίο στην επιφάνεια της θάλασσας.

Στην επιχείρηση διάσωσης που συντονίζουν η αμερικανική ακτοφυλακή, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και η ακτοφυλακή του Καναδά συμμετέχουν το πλοίο Deep Energy που διαθέτει μηχανισμούς υποβρύχιας σάρωσης, το Polar Prince, το πλοίο από το οποιο έφυγε το βαθυσκάφος Titan. Στην περιοχή βρίσκονται ένα καναδικό πολεμικό πλοίο με υπερβαρικό θάλαμο για έξι άτομα και το γαλλικό πλοίο Atalante. Το αμερικανικό ναυτικό έστειλε, επίσης, το Flyaway Deep Ocean Salvage System, που είναι σχεδιασμένο να ανακτά βαριά αντικείμενα από τα βάθη του ωκεανού όπως αεροσκάφη ή μικρά σκάφη.

Από αέρος συμμετέχουν δύο αεροπλάνα C-130 των ΗΠΑ καθώς και δύο αεροπλάνα από τον Καναδά ενώ ROV που έχει προσφέρει η βρετανική εταιρεία Magellan που ειδικεύεται σε έρευνες σε μεγάλα βάθη βρίσκονται κυρίως στην Ευρώπη και θα χρειαστεί χρόνος να φτάσουν στο σημείο που χάθηκαν τα ίχνη του Titan.

Όταν το 2022 εξαντλήθηκαν οι μπαταρίες του Titan

Ο Μεξικανός ηθοποιός, Άλαν Εστράντα, που ταξίδεψε τον Ιούλιο του 2022 με το εξαφανισμένο υποβρύχιο Titan για να δει το ναυάγιο του Τιτανικού, μοιράστηκε πώς οι μπαταρίες του οχήματος εξαντλήθηκαν ξαφνικά κατά τη διάρκεια της αποστολής, με αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί πιο νωρίς.

Σύμφωνα με τον Εστράντα ο χρόνος της αποστολής μειώθηκε από τέσσερις ώρες σε μία, ώστε να μπορέσουν να επιστρέψουν στην επιφάνεια πριν το υποβρύχιο χάσει την ισχύ του, ενώ το υποβρύχιο υπέστη και ένα δίωρο μπλακ άουτ επικοινωνίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.

Ο Εστράντα πλήρωσε 125.000 δολάρια για το ταξίδι - το ποσό που ήταν όταν είχε εγγραφεί αρχικά πριν από δύο χρόνια. Η τιμή είχε εκτοξευθεί στα 250.000 δολάρια ανά επιβάτη μέχρι την εξαφάνιση του Τιτάνα.

Στο βίντεο που ακολουθεί φαίνεται σε ποιο σημείο το Titan έχασε την ισχύ του.

Οι «5» του Titan - Ποιοι είναι οι επιβαίνοντες στο τουριστικό υποβρύχιο που χάθηκε «βουτώντας» για τον Τιτανικό

Μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον του «Titan» ξεκίνησαν για την κατάδυση προς τον «Τιτανικό» πέντε άνθρωποι, όσοι χωρούν στο μικροσκοπικό υποβρύχιο που δεν είχε πολλές ανέσεις, αλλά ούτε και πολλή ασφάλεια για τους επιβαίνοντες.

Δύο άνθρωποι της περιπέτειας, ένας πολυεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και ο γιος του, αλλά και ο ιδρυτής της εταιρείας που έφτιαξε το υποβρύχιο όχημα ξεκίνησαν για μια κατάδυση σε βάθος τεσσάρων χιλιομέτρων, σχεδόν στα όρια των δυνατοτήτων του «Titan».

Στο «Titan» επέβαινε ο άνθρωπος που είχε οραματιστεί την OceanGate, την εταιρεία που οργάνωνε τα ταξίδια για όσους θέλουν να δουν από κοντά το ναυάγιο του «Τιτανικού».

Ο 61χρονος Στόκτον Ρας είναι, όπως αναφέρει το BBC, έμπειρος μηχανικός που έχει σχεδιάσει ένα πειραματικό αεροσκάφος και άλλα καταδυόμενα οχήματα.

Η OceanGate ιδρύθηκε το 2009, αλλά μετά το 2021 άρχισε να προσφέρει τα ταξίδια στο θρυλικό ναυάγιο με κόστος 250.000 δολάρια το άτομο (περίπου 227.000 ευρώ). Οκτώ ώρες κατάδυσης και άλλες τόσες ανάδυσης σε ένα μικροσκοπικό και, όπως αποδεικνύεται πλέον, επικίνδυνο υποβρύχιο όχημα.

Ο Ρας δήλωνε πέρυσι ότι το κόστος είναι μεν μεγάλο, αλλά στην πράξη είναι ελάχιστο σε σχέση με το κόστος του ταξιδιού για το Διάστημα, όπως και ότι είναι «πολύ ακριβό για εμάς να πάμε εκεί», εννοώντας τα βάθη του ωκεανού.

Ήταν, πάντως, κάθε φορά, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο «Titan».

Πατέρας και γιος, ο Σαχζάντα και ο Σουλεμάν Νταγούντ, 48 και 19 ετών, από το Πακιστάν ανήκουν σε μια από πιο πλούσιες οικογένειες της χώρας.

Με σπουδές σε Βρετανία και ΗΠΑ, ο Σαχζάντα Νταγούντ ζει στο Λονδίνο με τη σύζυγό του και την κόρη τους. Είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, μιας μεγάλης εταιρείας λιπασμάτων και πετροχημικών.

Συνεργάζεται και με το Ινστιτούτο SETI, το οποίο ερευνά για εξωγήινη ζωή, ενώ υποστηρίζει και δύο ιδρύματα που ίδρυσε ο βασιλιάς Κάρολος εξού και το προσωπικό ενδιαφέρον που έδειξε ο Βρετανός μονάρχης ο οποίος ζήτησε να έχει συνεχή ενημέρωση.

Ο νεαρός Σουλεμάν, είπε η οικογένεια, είναι «μεγάλος θαυμαστής της επιστημονικής φαντασίας» και ενδιαφέρεται να μαθαίνει νέα πράγματα.

Στα 77 του με μακρά εμπειρία στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, ο Πωλ-Ανρί Ναρζολέ, έχει το παρατσούκλι «κύριος Τιτανικός».

Θεωρείται ότι έχει περάσει πολύ περισσότερο χρόνο στο ιστορικό ναυάγιο από κάθε άλλο εξερευνητή, με αρχή από το 1987, δύο μόλις χρόνια από την ανακάλυψη του ναυαγίου.

Έχει τη θέση του διευθυντή υποβρύχιας έρευνας στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα στο ναυάγιο και έχει ανακτήσει χιλιάδες αντικείμενα από αυτό, με το μεγαλύτερο να είναι ένα κομμάτι 20 τόνων από το κύτος. Αυτό θα έκανε και σε μια αποστολή το 2024, έλεγε λίγο πριν μπει στο υποβρύχιο.

Στα 77 του με μακρά εμπειρία στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, ο Πωλ-Ανρί Ναρζολέ, έχει το παρατσούκλι «κύριος Τιτανικός».

Θεωρείται ότι έχει περάσει πολύ περισσότερο χρόνο στο ιστορικό ναυάγιο από κάθε άλλο εξερευνητή, με αρχή από το 1987, δύο μόλις χρόνια από την ανακάλυψη του ναυαγίου.

Έχει τη θέση του διευθυντή υποβρύχιας έρευνας στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα στο ναυάγιο και έχει ανακτήσει χιλιάδες αντικείμενα από αυτό, με το μεγαλύτερο να είναι ένα κομμάτι 20 τόνων από το κύτος. Αυτό θα έκανε και σε μια αποστολή το 2024, έλεγε λίγο πριν μπει στο υποβρύχιο.

Ο Χάμις Χάρντινγκ, o 58χρονος Βρετανός πλοηγός του βαθυσκάφους, είναι άνθρωπος της περιπέτειας.

Έχει πατήσει -πολλές φορές μάλιστα- στον Νότιο Πόλο και πέρυσι πέταξε στο Διάστημα (ή έστω το άγγιξε) με μια από τις πτήσεις της Blue Origin του Τζεφ Μπέζος. Έχει ακόμη στο ενεργητικό του το παγκόσμιο ρεκόρ για τη μεγαλύτερη παραμονή στο βαθύτερο σημείο των ωκεανών, την τάφρο των Μαριανών.

Έχει μεγαλώσει στο Χονγκ Κονγκ, απέκτησε πτυχίο πιλότου στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ενώ σπούδαζε στο Κέιμπριτζ και ίδρυσε εταιρεία αεροσκαφών αφού πρώτα έβγαλε χρήματα από το τραπεζικό λογισμικό.

Η κατάδυση στον Τιτανικό θα γινόταν τον Ιούνιο του 2022, αλλά καθυστέρησε επειδή το υποβρύχιο υπέστη ζημιά στην προηγούμενη κατάδυση, χωρίς να τραυματιστεί κανένας. Πριν ξεκινήσει στην αποστολή που ίσως αποδειχτεί μοιραία, αυτή θα ήταν η πρώτη και η τελευταία για το 2023 λόγω του κακού καιρού.

Τους κινδύνους της αποστολής τους καταλάβαινε και ο ίδιος, αλλά όπως δήλωνε: «Αυτά είναι ρίσκα που τα υπολογίζει κανένας και τα κατανοεί καλά πριν καν ξεκινήσει». Αυτό όμως το έλεγαν και οι φίλοι του: «Κάποιοι βλέπουν Netflix, κάποιοι παίζουν γκολφ, ο Χάμις πηγαίνει στο βυθό του ωκεανού ή στο Διάστημα και κάνει παγκόσμια ρεκόρ».

Πηγή: protothema.gr 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση