ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Η τηλεόραση καθορίζει εξελίξεις

Δημήτρης Χριστοφόρου

Δημήτρης Χριστοφόρου

dimis_r21@hotmail.com

Οι διακοπές στα πρωταθλήματα για τους αγώνες των εθνικών ομάδων δεν είναι και η καλύτερή μας, αφού τις περισσότερες φορές ψάχνεσαι να δεις κάτι καλό από αθλητικά και δε βρίσκεις.  Πολλές προτάσεις να σας κάνουμε για το τι να δείτε δεν έχουμε, άρα θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε κάτι ενδιαφέρον να διαβάσετε για τα τηλεοπτικά του ποδοσφαίρου.

Στην εποχή μας, η τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων δεν είναι απλώς ένας τρόπος προβολής του αθλήματος και διάδοσής του, όπως ρομαντικά ξεκίνησαν όλα στην Αγγλία στις 16/09/1937 με ένα φιλικό ανάμεσα στην Άρσεναλ και τις ρεζέρβες της. Αποτελεί τη βασικότερη πηγή εσόδων για τις ομάδες, ειδικά μετά την έκρηξη της συνδρομητικής τηλεόρασης, και ο τρόπος διανομής τους επηρεάζει τη δυναμική των συλλόγων.

Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, όπως τα δημοσίευσε η UEFA, αναφέρουν πως περίπου τα μισά έσοδα που έχουν οι ομάδες από το champions league αφορούν στο market pool, δηλαδή τα λεφτά από την τηλεοπτική κάλυψη της διοργάνωσης. Για τη σεζόν 2015-16, το ποσό ήταν €577εκ. από τα συνολικά €1,34δις που πήραν οι ομάδες από τα playoffs και μετά.

Στο champions league, όπως και στις μεγάλες ευρωπαϊκές λίγκες, η διαχείριση είναι κεντρική αλλά ο διαμοιρασμός ποικίλει. Στο champions league για παράδειγμα πρωτεύοντα ρόλο δεν παίζει η πορεία των ομάδων αλλά η τηλεοπτική αγορά από την οποία προέρχονται. Πόσα δηλαδή πληρώνουν τα κανάλια της χώρας για να αγοράσουν τα δικαιώματα. Ο ΑΠΟΕΛ π.χ. το 2011-12 που πήγε στους «8» πήρε μόλις €1.8εκ. μερίδιο από το market pool, αφού η αγορά της Κύπρου είναι πολύ μικρή.

Επίσης παίζει ρόλο και πόσες ομάδες συμμετέχουν από κάθε χώρα, αφού τα μοιράζονται μεταξύ τους. Για αυτό π.χ. η Παρί που έμεινε στα προημιτελικά πήρε €40εκ. και η νικήτρια Ρεάλ €26εκ. Oι Ισπανοί έβαλαν πέντε ομάδες στους ομίλους και οι Γάλλοι δυο, με τη μοιρασιά να ευνοεί τους Παριζιάνους.

Στις λίγκες τώρα, ο πιο μεγάλος παίκτης είναι η πρέμιερ λιγκ με τα απίστευτα νούμερα των τηλεοπτικών να φέρνουν εννιά ομάδες από την Αγγλία να βρίσκονται στο top20 της Ευρώπης σε έσοδα σύμφωνα με τη Deloitte! Οι Άγγλοι κάνουν ένα σχεδόν ακριβοδίκαιο διαμοιρασμό, με το 50% να μοιράζεται ισόποσα στις ομάδες, το 25% ανάλογα με τις θέσεις που τερματίζουν και το υπόλοιπο ανάλογα με το πόσα παιχνίδια τους θα προβληθούν ζωντανά. Τα δικαιώματα δε για τις μεταδόσεις εκτός συνόρων, μοιράζονται ισόποσα κατά το 100%. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που όλες οι ομάδες στο νησί μπορούν να έχουν υψηλά μπάτζετ και το πρωτάθλημα είναι μακράν το πιο ανταγωνιστικό.

Από την άλλη, το ισπανικό μοντέλο ήταν πολύ διαφορετικό μέχρι τώρα, αφού οι δυο γίγαντες Ρεάλ και Μπαρσελόνα μοιράζονταν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίττας. Είναι οι δυο πρώτες ομάδες στη λίστα της Deloitte στα έσοδα, όμως η τρίτη στη σειρά Ατλέτικο είναι μόλις 15η.  Σε αριθμούς, η Ρεάλ και η Μπάρσα πήραν από  €200εκ. το 2014-15, ενώ η Ατλέτικο μόλις €86.6εκ.! Σε χρονιές μάλιστα που οι «ροχιμπλάνκος» είναι άκρως ανταγωνιστικοί.  Αυτά τα δεδομένα επιτρέπουν στους δυο μεγάλους να κυριαρχούν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, όμως ο εγχώριος ανταγωνισμός είναι φτωχός. Κάτι που η ισπανική κυβέρνηση αποφάσισε να ρυθμίσει με αλλαγές στον τρόπο διαμοιρασμού ώστε να είναι πιο δίκαιο το σύστημα.

Όπως αντιλαμβάνεστε και μέσα από αριθμούς, η απόλαυση να βλέπουμε αγώνες από την τηλεόραση για όλους εμάς, είναι παράλληλα και το βασικό «οξυγόνο» που δίνει ζωή και έναυσμα για επιτυχίες για τους συλλόγους. Ελπίζω να σας έκανα να νιώσετε και λίγο… αιμοδότες των αγαπημένων σας συλλόγων στην Ευρώπη με αυτό που διαβάσατε!

Δημοσιεύθηκε στις «Τηλεώρες» την Παρασκευή 11/11

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Δημήτρης Χριστοφόρου

Μπαλαγνωστήριο: Τελευταία Ενημέρωση

Ο Πεπ Κουαρδιόλα με τον Σεΐχη Μανσούρ

Pep’s revolution

Ο Κουαρδιόλα ξόδεψε αρκετά για να κάνει τη Σίτι που ήθελε. Πλέον είναι η ώρα του γηπέδου.
Δημήτρης Χριστοφόρου
 |  ΜΠΑΛΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ