24sports team
Η Βρετανία σκοπεύει μέχρι το 2040 να έχει απαγορεύσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων που κινούνται με βενζίνη ή με πετρέλαιο, έχοντας ως στόχο να καταπολεμήσει την μόλυνση του αέρα. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται η τελευταία προσθήκη σε μια σειρά ευρωπαϊκών χωρών που δέχεται ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι τα ηλεκτρικά οχήματα.
O υπουργός Περιβάλλοντος Μάικλ Γκόουβ ανακοίνωσε ένα νέο περιβαλλοντικό σχέδιο για τη Βρετανία χθες Τετάρτη, μια εβδομάδα αφότου η Γαλλία αποκάλυψε ότι θα βάλει τέλος στις πωλήσεις ρυπογόνων οχημάτων και αυτή μέχρι το 2040. «Είναι σημαντικό να προετοιμαστούμε για μια σημαντική αλλαγή που αντιμετωπίζει όχι μόνο τα προβλήματα υγείας που προκαλούν οι εκπομπές αερίων, αλλά και τα ευρύτερα προβλήματα που αφορούν την επιτάχυνση της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε ο Γκόουβ στο BBC Radio 4.
Αυτή η παγκόσμια στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα, πρόκειται να προκαλέσει αναταραχή στην βιομηχανία: Από τους πετρελαιοπαραγωγούς που θα δουν την ζήτηση βενζίνης να μειώνονται έως τους κατασκευαστές κινητήρων. Η απόφαση αυτή της Βρετανίας οφείλεται στους αυστηρότερους κανονισμούς της ΕΕ που η χώρα πρέπει να ακολουθήσει ανεξαρτήτως του αν ετοιμάζεται να φύγει από την Ένωση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη προσαρμόζονται στην νέα πραγματικότητα. Ο σουηδικός όμιλος Volvo ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2019 όλα της τα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτροκίνητα. Η BMW δήλωσε την Τρίτη ότι θα κατασκευάσει μια ηλεκτρική εκδοχή του εικονικού Mini στη Βρετανία.
Μήπως είναι πολύ αργά;
«Η κυβέρνηση πολύ σωστά θέτει ημερομηνία λήξης στα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, αλλά το 2040 είναι πάρα πολύ αργά», αναφέρει η Αρίμπα Χαμίντ, στέλεχος της Greenpeace UK. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo έχουν εξαγγείλει την πρόθεσή τους να απομακρυνθούν από τις μηχανές βενζίνης ή πετρελαίου μέχρι τα τέλη της δεκαετίας. Η Γερμανία, η Ινδία, η Ολλανδία και η Νορβηγία εξετάζουν να επιβάλουν αντίστοιχες απαγορεύσεις μέχρι το 2030 ή και νωρίτερα», αναφέρει η Χαμίντ.
Η περιβαλλοντική στροφή της κυβέρνησης έρχεται καθώς η Βρετανία σχεδιάζει να επενδύσει περισσότερα από 800 εκατ. λίρες στα αυτόνομα οχήματα και στις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών αερίου αλλά και 246 εκατ. λίρες στην έρευνα και ανάπτυξη μπαταριών.
Ένα πράγμα που απασχολεί πολλούς επικριτές της κυβέρνησης είναι ότι εξαρτάται από τις τοπικές Αρχές κάθε περιοχής της Βρετανίας το πώς θα επιβληθούν πρόστιμα στα πιο ρυπογόνα οχήματα. Το σχέδιο είναι οι μειώσεις των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου να μειώνονται αρχικά με παρεμβάσεις από τις τοπικές Αρχές. «Αυτό που λέμε στις τοπικές Αρχές είναι: Βρείτε ευρηματικές λύσεις σε αυτά τα προβλήματα», δήλωσε ο Γκόουβ στο BBC.