ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Παραβίαση διαταγμάτων από επιχειρήσεις: Αυτές είναι οι τσουχτερές ποινές

Όλες οι λεπτομέρειες

Η Βουλή ψήφισε κατά πλειοψηφία σε νόμους τα δύο νομοσχέδια, με τα οποία αυξάνονται οι ποινές για τις επιχειρήσεις, που παραβιάζουν τα διατάγματα του Υπουργού Υγείας για αντιμετώπιση της πανδημίας. Τα νομοσχέδια τέθηκαν πρώτα προς συζήτηση στη συνεδρία της Ολομέλειας, ώστε να υπογραφούν άμεσα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να καταστεί δυνατή η δημοσίευση των νόμων σήμερα στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυβέρνησης και να τεθούν σε εφαρμογή.

Ο πρώτος νόμος, που τροποποίησε τον υφιστάμενο νόμο για τη λοιμοκάθαρση, ψηφίστηκε με 45 ψήφους υπέρ και 6 εναντίον. Ο δεύτερος νόμος είναι τροποποίηση του νόμου για τα εξώδικα πρόστιμα και ψηφίστηκε με 43 ψήφους υπέρ και 5 εναντίον.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών προς την Ολομέλεια της Βουλής, με τον πρώτο νόμο επέρχεται τροποποίηση του περί Λοιμοκάθαρσης Νόμου κατά τρόπο ώστε, στο πλαίσιο της εφαρμογής των έκτακτων μέτρων για διαχείριση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης που προκύπτει λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, να αυξηθούν τόσο οι προβλεπόμενες ποινές όσο και το εξώδικο πρόστιμο, που επιβάλλονται σε ιδιοκτήτες ή διαχειριστές οποιασδήποτε επιχείρησης ή άλλου χώρου οικονομικής δραστηριότητας σε σχέση με αγαθά και υπηρεσίες, σε περίπτωση παράβασης των προνοιών κανονισμών ή/και διαταγμάτων που εκδίδονται δυνάμει των διατάξεων του νόμου αυτού.

Επιπρόσθετα, με τον νόμο παρέχεται δυνατότητα όπως, σε περίπτωση άσκησης ποινικής δίωξης, μέλος της Αστυνομίας, κατ’ εντολή του Αρχηγού της Αστυνομίας, καταχωρίσει μονομερή αίτηση για έκδοση προσωρινού διατάγματος αναστολής της λειτουργίας της επιχείρησης ή της οικονομικής δραστηριότητας που διεξάγεται σε οποιοδήποτε υποστατικό ή χώρο.

Με την τροποποίηση του νόμου για τα εξώδικα όπως αναφέρεται στην έκθεση της Επιτροπής Νομικών, το ύψος του εξώδικου προστίμου θα καθορίζεται ανάλογα με τον ωφέλιμο χώρο εξυπηρέτησης πελατών, δηλαδή ανάλογα με το καθαρό εμβαδόν κλειστού ή υπαίθριου χώρου, όπου εξυπηρετείται το κοινό στο οποίο απευθύνεται η συγκεκριμένη χρήση του υποστατικού.

Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις και οι χώροι όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα θα διαχωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες, σε έκαστη από τις οποίες θα επιβάλλεται, ανά παράβαση, εξώδικο πρόστιμο ως ακολούθως:

α. Για επιχειρήσεις ή χώρους όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, με ωφέλιμο χώρο εξυπηρέτησης πελατών μέχρι 50 τ.μ., σε περίπτωση πρώτης παράβασης €750, δεύτερης παράβασης €1.500 και τρίτης ή μεταγενέστερων παραβάσεων €3.000.

β. Για επιχειρήσεις ή χώρους όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, με ωφέλιμο χώρο εξυπηρέτησης πελατών από 51 τ.μ. μέχρι 101 τ.μ., σε περίπτωση πρώτης παράβασης €1.500, δεύτερης παράβασης €3.000 και τρίτης ή μεταγενέστερων παραβάσεων €6.000.

γ. Για επιχειρήσεις ή χώρους όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, με ωφέλιμο χώρο εξυπηρέτησης πελατών από 101 τ.μ. μέχρι 200 τ.μ., σε περίπτωση πρώτης παράβασης €2.000, δεύτερης παράβασης €4.000 και τρίτης ή μεταγενέστερων παραβάσεων €8.000.

δ. Για επιχειρήσεις ή χώρους όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, με ωφέλιμο χώρο εξυπηρέτησης πελατών άνω των 201 τ.μ., σε περίπτωση πρώτης παράβασης €4.000, δεύτερης παράβασης €8.000 και τρίτης ή μεταγενέστερων παραβάσεων €16.000.

Με τον νόμο παρέχεται δυνατότητα σε μέλος της Αστυνομίας το οποίο έχει τη γνώμη ότι υποστατικό, επιχείρηση ή χώρος όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα, σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, λειτουργεί κατά παράβαση των όρων ή των προϋποθέσεων ή των μέτρων που καθορίζονται σε Κανονισμούς και/ή Διατάγματα που εκδίδονται δυνάμει του περί Λοιμοκάθαρσης Νόμου, να εκδώσει και κοινοποιήσει, κατ’ εντολήν του Αρχηγού Αστυνομίας, προς τον ιδιοκτήτη ή τον διαχειριστή ή τους εκπροσώπους τους ή το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο, ειδοποίηση απαγόρευσης της χρήσης υποστατικού, της επιχείρησης ή του χώρου, για χρονική περίοδο που προβλέπεται στην ειδοποίηση, η οποία δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες.

Ο νόμος προβλέπει επίσης ότι η ειδοποίηση απαγόρευσης μπορεί να αποσυρθεί από το μέλος της Αστυνομίας, κατ’ εντολή του Αρχηγού Αστυνομίας, σε οποιοδήποτε χρόνο.

Ο νόμος παρέχει δυνατότητα σε πρόσωπο το οποίο θεωρεί ότι έχει αδικηθεί από την έκδοση ειδοποίησης απαγόρευσης να προσφύγει στον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, εντός επτά ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης απαγόρευσης, με αίτηση για ανάκληση ή για τροποποίησή της. Σε περίπτωση άσκησης προσφυγής, η ειδοποίηση απαγόρευσης εξακολουθεί να ισχύει, εκτός αν τροποποιηθείή ανακληθεί από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως.

Σε ό,τι αφορά την ειδοποίηση διευκρινίζεται στον νόμο ότι πρόσωπο το οποίο παραβαίνει ειδοποίηση απαγόρευσης είναι ένοχο αδικήματος και υπόκειται στις προβλεπόμενες στον νόμο ποινές.

3. Παρέχεται δυνατότητα σε μέλος της Αστυνομίας να εισέρχεται ελεύθερα και χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση σε οποιοδήποτε υποστατικό, επιχείρηση ή χώρο όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα, σε σχέση με αγαθά ή υπηρεσίες, στα οποία έχει εύλογη αιτία να πιστεύει ότι διαπράττεται αδίκημα με βάση τον νόμο, με εξαίρεση οικιακά υποστατικά για τα οποία απαιτείται η συγκατάθεση του κατόχου τους ή σχετικό διάταγμα δικαστηρίου.

Στην πορεία της συζήτησης ο Υπουργός διαβίβασε στην επιτροπή τη θέση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας ότι, εφόσον υπάρχει δυνατότητα χειρισμού των παραβάσεων κατά τη διάρκεια Σαββατοκύριακου ή αργίας, μέσω του κλεισίματος των υποστατικών με διοικητική διαδικασία, δεν συντρέχει λόγος να υφίσταται αυτή η ιδιάζουσα δυνατότητα κλεισίματος από την Αστυνομία πριν από την καταχώριση κατηγορητηρίου.

Κατά τη συζήτηση επί του αναθεωρημένου κειμένου του πρώτου νομοσχεδίου τα μέλη της επιτροπής εξέφρασαν προβληματισμούς και επιφυλάξεις αναφορικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και ειδικότερα αναφορικά με τη δυνατότητα διοικητικής άρσης της λειτουργίας υποστατικού, επιχείρησης ή χώρου όπου διεξάγεται οικονομική δραστηριότητα για περίοδο μέχρι δέκα πέντε μέρες με την έκδοση ειδοποίησης απαγόρευσης και τους λόγους μη εφαρμογής της νομοθεσίας και νομολογίας που εφαρμόζονται αναφορικά με την έκδοση μονομερών διαταγμάτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση

X