ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Έτσι βλέπουν οι μαθητές τις εξετάσεις τετραμήνων

«Είμαστε ένας μίζερος λαός που θέλουμε να διχαζόμαστε!»

Του Γιώργου Ησαΐα

Οι εξετάσεις ανά τετράμηνο στην δημόσια εκπαίδευση αποτελούν αναμφίβολα ένα μείζον ζήτημα τον τελευταίο καιρό, καθώς, τόσο μαθητές όσο και καθηγητές, φαίνεται να μην έχουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι θα γίνει από τον Σεπτέμβριο. Το πιο πάνω προκύπτει από τις μαρτυρίες μαθητών, καθώς και εκπαιδευτικού στο 24News, αφού θελήσαμε να πάρουμε το ζήτημα και από την άλλη οπτική γωνία, πέρα από τις εξαγγελίες Υπουργείου Παιδείας και οργανωμένων μαθητών.

Μακριά από σκοπιμότητες, σε ένα εξαιρετικά εποικοδομητικό διάλογο με καθηγήτρια της μέσης εκπαίδευσης, είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε την δική της υποκειμενική άποψη για τα τεκταινόμενα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μεταξύ άλλων μας είπε:

«Το σύστημα δεν μπορεί να γίνει χειρότερο! Με τα νέα μέτρα, τουλάχιστον, θα μαζευτεί!», είπε, ενώ αναφερόμενη στους μαθητές, είπε χαρακτηριστικά ότι «οι άμεσα εμπλεκόμενοι μαθητές δεν έχουν καθαρή εικόνα για το τι συμβαίνει! Πολλές φορές, ακόμα και εμείς οι ίδιοι, δεν ξέρουμε!».

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, σχολίασε ότι «είμαστε ένας μίζερος λαός που θέλουμε να διχαζόμαστε! Ο διχασμός φαίνεται να είναι στο DNA μας!...».

Οι μαθητές μιλούν στο 24News

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι τοποθετήσεις των «απλών» (κάθε άλλο) μαθητών, οι οποίοι σε συνομιλία τους με το 24News και ερωτηθέντες για το φλέγον ζήτημα των τετραμήνων, εξέφρασαν τις εξής απόψεις, οι οποίες αντικατοπτρίζουν ξεκάθαρα την ασάφεια που επικρατεί στο ζήτημα, όπως ακριβώς μας υπέδειξε η καθηγήτρια της μέσης εκπαίδευσης:

Μαθητής ιδιωτικού σχολείου: «Στο σχολείο μου έχουμε εξετάσεις ανά τετράμηνα! Εν πολλά κουραστικό αλλά σε βοηθά να είσαι πιο έτοιμος και σίγουρος ότι ξέρεις καλά την ύλη!».

Άλλος μαθητής, δημόσιου σχολείου, εξέφρασε την αντίθεσή του στις εξετάσεις των τετραμήνων: «Εγώ πιστεύω πως με το να αυξηθούν οι εξετάσεις με μισή ύλη, θα οδηγήσουν τον μαθητή στο να κυνηγά τον βαθμό απλά, να μαθαίνει κάτι για ένα γραπτό και μετά τίποτα! Και ούτε ενημέρωση είχαμε ούτε τίποτε!».

«Δεν είναι ούτε πολύ κακό ούτε πολύ καλό! Απλώς, προηγουμένως τα διαβάζαμε όλα στο τέλος, αλλά έμπαιναν λίγα, ενώ τώρα θα διαβάζουμε λιγότερη ύλη και θα εξεταζόμαστε σε ολόκληρη!»

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την αξιολόγηση του μαθητή/μαθήτριας στο πλαίσιο των τετραμήνων, δείτε το ενημερωτικό υλικό ΕΔΩ.

Οι ανακοινώσεις των ταγών

Σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει πως:

«Πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αφού η αξιολόγηση του/της μαθητή/μαθήτριας στο πλαίσιο των τετραμήνων συνάδει με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές αξιολόγησης που εστιάζουν στον εντοπισμό των αδυναμιών, στην άμεση ανατροφοδότηση, στην ενίσχυση, την ανάπτυξη και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Παράλληλα, αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για τους/τις εκπαιδευτικούς, ώστε να αναλαμβάνουν στοχευμένες παρεμβάσεις για βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας και των μαθησιακών αποτελεσμάτων.»

Ικανοποιημένη για την ψήφιση των Τροποποιητικών Κανονισμών, δυσαρεστημένη ωστόσο για το σύστημα των εξετάσεων τετραμήνου, η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης εκφράζει:

«Την ικανοποίηση της για την ψήφιση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων της τροπολογίας των Κανονισμών Λειτουργίας των Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και την ενσωμάτωση σε αυτούς μίας συλλογικής αξιολόγησης για τους/τις μαθητές/μαθήτριες. Η Αξιολόγηση του/της μαθητή/ήτριας, ένα πάγιο αίτημα των Οργανωμένων Γονιών, υιοθετεί πολλές από τις θέσεις μας, γεγονός που συνέβαλε στην έγκρισή της Πρότασης του κου Λεωνίδου από το Διοικητικό Συμβούλιο. Μας ικανοποιεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι η μεταρρύθμιση αυτή θα αξιολογηθεί από δυο επιτροπές, το Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και την Ειδική Συμβουλευτική Επιτροπή που θα ορισθεί. Η αξιολόγηση της μεταρρύθμισης θα δώσει τη δυνατότητα να διορθωθούν τυχόν λάθη και να γίνουν περαιτέρω βελτιώσεις, προς όφελος πάντα των παιδιών.»

Σε μια πιο έντονη γραμμή, η Γραμματεία της ΠΣΕΜ διαπιστώνει πως:

«Ζούμε σε μια δημοκρατική χώρα και είναι τουλάχιστον απαράδεκτο το γεγονός ότι, ενώ διαφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία μαθητών, καθηγητών και μεγάλη μερίδα των γονιών μας, το Υπουργείο εμμένει στην εφαρμογή του εγκληματικού αυτού μέτρου. Δυστυχώς η κραυγή αγωνίας του εκπαιδευτικού κόσμου δεν εισακούστηκε και τα πράγματα έφτασαν στο χείλος του γκρεμού. Δεν πρόκειται σε καμιά περίπτωση να παραμείνουμε θεατές στην εφαρμογή ενός μέτρου που θα τσακίσει τον ανθρώπινο χαρακτήρα του σχολείου, θα θυσιάσει τους μαθητές στο βωμό του ανταγωνισμού, θα επιβάλει διδακτικούς μονόδρομους και θα μετατρέψει τα σχολεία μας σε εξεταστικά κέντρα.»

Επιπρόσθετα, σε συνομιλία μας με τον πρόεδρο της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών, ο ίδιος μας ανέφερε πως, παρά τις όποιες θετικές τροποποιήσεις όσον αφορά στην αξιολόγηση του μαθητή/μαθήτριας, οι εξετάσεις τετραμήνων: «Είναι ένα έκτρωμα για το οποίο θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ούτως ώστε να μην εφαρμοστεί!»

Ταγμένη στο πλευρό γονέων και μαθητών, η ΟΕΛΜΕΚ, η οποία ακόμη να προβεί σε επίσημη τοποθέτηση από τη μέρα ψήφισης των Τροποποιητικών Κανονισμών, σε παλαιότερές της ανακοινώσεις δήλωνε πως:

«Το Κ.Δ.Σ. της ΟΕΛΜΕΚ σε συνεδρίασή του αποφάσισε να απορρίψει τις ρυθμίσεις που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για την εφαρμογή των νέων Κανονισμών Λειτουργίας Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης για τις Εξετάσεις Τετραμήνων. Παράλληλα, η ΠΣΓΑ της ΟΕΛΜΕΚ καταδικάζει την αδικαιολόγητη εμμονή του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού να προχωρήσει στην εφαρμογή αυτού του ζημιογόνου θεσμού, παρά τη διαφωνία όλων των εμπλεκόμενων Φορέων (Οργανωμένων Καθηγητών, Γονέων και Μαθητών) και παρά τις αρνητικές συνέπειες που θα επιφέρει, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται οι εξής:

-Η εφαρμογή τους έρχεται σε σύγκρουση με τη φιλοσοφία των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων και των Δεικτών Επάρκειας και Επιτυχίας.

-Η εφαρμογή τους θα εντείνει το άγχος και την πίεση των μαθητών/-τριών.

-Η παραπαιδεία αναμένεται να καταγράψει κατακόρυφη αύξηση, επιβαρύνοντας σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

-Δημιουργείται ένα εξαιρετικά πιεστικό και βεβαρημένο σχολικό πρόγραμμα, που εκ των πραγμάτων θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στους/στις εκπαιδευτικούς, στους/στις μαθητές/-τριες και στη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

-Τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται είναι τόσο ασφυκτικά, που όχι μόνο δεν θα λειτουργήσουν, αλλά θα προκαλέσουν αγκυλώσεις και στρεβλώσεις σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες, δημιουργώντας πολλά οργανωτικά προβλήματα και δυσλειτουργία των σχολικών μονάδων.

-Μειώνεται δραματικά ο διδακτικός χρόνος, μετατρέποντας ουσιαστικά τα τετράμηνα σε τρίμηνα, την ίδια στιγμή που ο όγκος της διδακτέας ύλης παραμένει τεράστιος. Συνεπώς, η διδασκαλία θα αναγκαστεί να ευθυγραμμιστεί με τα παραδοσιακά δασκαλοκεντρικά μοντέλα, καθώς δεν θα υπάρχει ο χρόνος για καινοτόμες μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις, για βιωματικές και ενεργητικές μορφές μάθησης, για project κ.λπ.».

Παρ΄ολ΄αυτά, σε επικοινωνία μας με μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΕΛΜΕΚ, πληροφορηθήκαμε πως ένεκα της συμπερίληψης εισηγήσεων της ΟΕΛΜΕΚ στους νέους Τροποποιητικούς Κανονισμούς που ψηφίστηκαν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, η Συντεχνία δύναται να αναθεωρήσει την μέχρι πρότινος πάγια θέση της.

Οι Τροποποιητικοί Κανονισμοί που αφορούν στην αξιολόγηση του μαθητή/μαθήτριας στο πλαίσιο των τετραμήνων αποτελούν, αν μη τι άλλο, ένα βήμα προς την απόσειση του παγιωμένου status quo του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι επιμέρους διαφωνίες είναι θεμιτές, ωστόσο δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υποδαυλίζουν τις όποιες προσπάθειες εκσυγχρονισμού, γυρνώντας εσκεμμένα τα βλέμματα στο δέντρο και όχι στο δάσος. Μεγαλώνοντας, στο σχολείο μαθαίναμε πως η παιδεία είναι δύσκολο να ριζώσει, όταν όμως τα καταφέρει δίνει γλυκούς καρπούς. Ας σταματήσουμε λοιπόν τις άσκοπες φιλονικίες και ας βοηθήσουμε τους νέους μας να τους απολαύσουν.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση

X
X