ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Υπόθεση Υπαρχηγού: Νομικό ερώτημα στο Ανώτατο για το πόρισμα για την διαφθορά

1η Φεβρουαρίου η επόμενη δικάσιμος

Νομικό ερώτημα στο Ανώτατο αποφάσισε να απευθύνει το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας αναφορικά με το κατά πόσο θα πρέπει η Κατηγορούσα Αρχή να παραδώσει το πόρισμα των ανεξάρτητων ποινικών ανακριτών για το ενδεχόμενο διαφθοράς στο αστυνομικό σώμα, στην ποινική υπόθεση του τέως Υπαρχηγού της Αστυνομίας Ανδρέα Κυριάκου.

Επόμενη δικάσιμος ορίστηκε η Πέμπτη, 1η Φεβρουαρίου, 2018 στις 08:30, χωρίς μάρτυρες, για ακρόαση, αναλόγως της εξέλιξης που θα έχει η διαδικασία του νομικού ερωτήματος στο Ανώτατο.

Το αίτημα είχε καταθέσει ενώπιον του Δικαστηρίου η εκπρόσωπος της Κατηγορούσας Αρχής Χρίστια Κυθραιώτου, εκ μέρους του Γενικού Εισαγγελέα, κατά την προηγούμενη δικάσιμο ζητώντας όπως παραπεμφθεί νομικό ερώτημα στο Ανώτατο για γνωμοδότηση ως προς το κατά πόσον το πόρισμα αποτελεί μαρτυρικό υλικό στη βάση του άρθρου 7 της Ποινικής Δικονομίας.

Ο τέως Υπαρχηγός δεν παραδέχεται τις κατηγορίες εναντίον του

Ο συνήγορος υπεράσπισης Άντρος Πελεκάνος είχε επιχειρηματολογήσει ότι δεν πρόκειται για νομικό ερώτημα αλλά ότι αντίθετα θα προκληθεί καθυστέρηση στη διαδικασία.

Ανακοινώνοντας την απόφασή του ο Δικαστής Νικόλας Γεωργιάδης συμφώνησε με την νομική ανάλυση της Κατηγορούσας Αρχής, ότι πρόκειται για αμιγές νομικό ερώτημα, το οποίο έχει εγερθεί στο κατάλληλο στάδιο, από πλευράς του Γενικού Εισαγγελέα, συνδέεται με τα γεγονότα της υπόθεσης και πρόκειται για καινοφανές ερώτημα. «Η νομική ανάλυση με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο», ανέφερε, προσθέτοντας ότι δικαστήριο είναι υπόχρεο να απευθυνθεί στο Ανώτατο για γνωμοδότησή του.

Ζητείται από το Ανώτατο Δικαστήριο να γνωμοδοτήσει κατά πόσο το πόρισμα των ανεξάρτητων ανακριτών για να διεξάγουν έρευνα ως προς το ενδεχόμενο διάπραξης αδικήματος και των συστάσεων του αποτελεί έγγραφο κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης για σκοπούς άρθρου 7 της Ποινικής Δικονομίας, κεφ.155 και κατ’ επέκταση αν η Κατηγορούσα Αρχή έχει υποχρέωση να παράσχει πρόσβαση στην υπεράσπιση.

Το άρθρο 7 διέπει το δικαίωμα του κάθε ύποπτου και κατηγορούμενου σε πρόσβαση στα έγγραφα της υπόθεσής τους προκειμένου να διασφαλιστεί ο δίκαιος χαρακτήρας της διαδικασίας και η προετοιμασία της υπεράσπισης του κατηγορουμένου.

Αναφέρει επίσης σε ότι εφόσον δεν θίγεται το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη, δεν επιτρέπεται η πρόσβαση σε τμήμα των καταθέσεων και των εγγράφων που λήφθηκαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης, αν αυτή «ενδέχεται να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή ή τα θεμελιώδη δικαιώματα άλλου προσώπου, ή στην περίπτωση που τέτοια άρνηση θεωρείται απολύτως απαραίτητη για την προστασία σημαντικού δημοσίου συμφέροντος, ή που η πρόσβαση ενδέχεται να διακυβεύσει τη διεξαγωγή έρευνας ή να βλάψει σοβαρά την εθνική ασφάλεια της Δημοκρατίας».

Το Δικαστήριο με ενδιάμεση απόφαση του στις 24 Οκτωβρίου καλούσε την Κατηγορούσα Αρχή «να καταδείξει ότι η άρνηση της να παραδώσει το υλικό εμπίπτει σε μια ή περισσότερες από τις εξαιρέσεις του άρθρου 7» της Ποινικής Δικονομίας, κεφ. 155.

Είχε επίσης καλέσει την Κατηγορούσα Αρχή να παραδώσει αντίγραφα των δύο διοικητικών εκθέσεων και του πορίσματος των ποινικών ανακριτών στο Δικαστήριο για να επιθεωρηθούν και να εξεταστούν οι εισηγήσεις της Αρχής κατά την ακρόαση της αίτησης ώστε να διαφυλαχθεί η εμπιστευτικότητα του περιεχομένου τους. «Παρά τις αναφορές της Κατηγορούσας Αρχής περί ύπαρξης προνομίου, το Δικαστήριο δεν μπορεί να κρίνει ότι το υλικό αυτό εμπίπτει σε οποιαδήποτε από τις αναφερόμενες εξαιρέσεις χωρίς προηγουμένως να τεθεί ενώπιον του», αναφέρει η ενδιάμεση απόφαση.

Κατόπιν της ενδιάμεσης απόφασης η Κατηγορούσα Αρχή παρέδωσε τις δύο διοικητικές έρευνες που διεξήχθησαν από διαφορετικούς αξιωματικούς της Αστυνομίας με αντικείμενο διερεύνησης τη διαρροή των εγγραφών της Interpol Λευκωσίας, ωστόσο εξακολουθεί να αρνείται να παραδώσει το πόρισμα των ανεξάρτητων ποινικών ανακριτών που διόρισε ο Γενικός Εισαγγελέας για να διερευνήσουν το ενδεχόμενο διαφθοράς στο αστυνομικό σώμα.

Ο κ. Κυριάκου έχει δηλώσει μη παραδοχή στις κατηγορίες που αντιμετωπίζει.

Τα γεγονότα και οι κατηγορίες

Ο κ. Κυριάκου αντιμετωπίζει τρεις κατηγορίες, δύο εκ των οποίων αφορούν στα αδικήματα της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου και της διάδοσης/διαρροής διαβαθμισμένων πληροφοριών σε σχέση με το περιεχόμενο του φακέλου της Interpol Λευκωσίας και η τρίτη κατηγορία αφορά στο αδίκημα της παραβίασης υπηρεσιακού απορρήτου σε σχέση με τη μελέτη με τίτλο «Η πρόληψη και αντιμετώπιση της διαφθοράς στην Αστυνομία Κύπρου», ημερ. 20.1.2015.

Το κατηγορητήριο της υπόθεσης καταχωρήθηκε στο δικαστήριο στις 30 Μαΐου και περιλαμβάνει συνολικά 27 μάρτυρες κατηγορίας μεταξύ των οποίων και ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης Ιωνάς Νικολάου.

Σύμφωνα με το πόρισμα των τριών ανεξάρτητων ποινικών ανακριτών που διερεύνησαν το ενδεχόμενο διάπραξης ποινικών αδικημάτων διαπλοκής ή διαφθοράς από μέλη της Αστυνομικής Δύναμης Κύπρου για το τετραπλό φονικό της Αγίας Νάπας, η διερεύνηση του θέματος της διαρροής του περιεχομένου του φακέλου της Interpol προς τα ΜΜΕ και το σύνολο του συλλεγέντος μαρτυρικού υλικού οδηγεί στο συμπέρασμα ότι «το μόνο πρόσωπο που θα μπορούσε να διενεργήσει τη διαρροή εμπιστευτικών και ευαίσθητων πληροφοριών από φάκελο της Interpol προς τα ΜΜΕ ήταν ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας Α. Κυριάκου».

Σε σχέση με τις πληροφορίες εμπιστευτικής φύσεως που διαβιβάστηκαν από τις σερβικές στις κυπριακές Αρχές που αφορούσαν την κάθοδο στην Κύπρο εκτελεστών με σκοπό δολοφονικές πράξεις, έγιναν, σύμφωνα με ανακοίνωση της Νομικής Υπηρεσίας ημερομηνίας 04/05/2017, δύο διοικητικές έρευνες στην Αστυνομία, οι οποίες αφορούσαν τη διαρροή και δημοσίευση στον ηλεκτρονικό και στον έντυπο Τύπο, αυτών των πληροφοριών.

«Καμιά όμως δεν κατέληξε σε θετικό αποτέλεσμα ως προς την ταυτότητα του προσώπου ή των προσώπων που ευθύνονται για τις διαρροές. Οι διαρροές αφορούσαν, αν όχι ολόκληρο το περιεχόμενο του τηρουμένου φακέλου της Interpol Κύπρου, το συντριπτικό μέρος του, περιλαμβανομένων και φωτογραφιών κάποιων εγγράφων», όπως αναφερόταν.

Σε ό,τι αφορά τη διαρροή της μελέτης με τίτλο «Η πρόληψη και αντιμετώπιση της διαφθοράς στην Αστυνομία Κύπρου» ημερ. 20.1.2015, η ανακοίνωση σημείωνε πως «η μελέτη αυτή ετοιμάστηκε κατόπιν οδηγιών του νυν Αρχηγού της Αστυνομίας, από πενταμελή επιτροπή με πρόεδρο τον Βοηθό Αρχηγό Στ. Παπαθεοδώρου και παραδόθηκε στον ίδιο τον Αρχηγό στις 20.1.15. Αν και δεν είχε ειδικά διαβαθμιστεί η μελέτη, εν τούτοις θεωρείται ως υπηρεσιακό έγγραφο το οποίο τυγχάνει χειρισμού ενδοϋπηρεσιακά και μόνο για υπηρεσιακούς σκοπούς».

«Παρά ταύτα, στις 5.7.2016, βουλευτής επεδείκνυε αντίγραφο της μελέτης κατά τη συζήτηση θεμάτων Αστυνομίας ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως. Επίσης, την επόμενη δημοσιεύτηκαν σε καθημερινή εφημερίδα αποσπάσματα από τη μελέτη την οποία κατείχε η βουλευτής», όπως ανέφερε.

«Από το σύνολο της συλλεγείσας άμεσης και περιστατικής μαρτυρίας φαίνεται να εμπλέκεται στο θέμα της διαρροής ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας κ. Α. Κυριάκου», συνέχιζε η ανακοίνωση.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έπαυσε στις 16/05/2017 τον κ. Κυριάκου και διόρισε ως νέο Υπαρχηγό της Αστυνομίας τον Κύπρο Μιχαηλίδη.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση