ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Χαμηλά τα επίπεδα Γραμματισμού στην Κύπρο,

Σύμφωνα με την Παγκύπρια Οργάνωση Προώθησης Γραμματισμού

H χώρα μας, όπως δυστυχώς και η υπόλοιπη Ευρώπη, συνεχίζουν να παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα Γραμματισμού, δηλαδή, φτωχές επιδόσεις στις βασικές δεξιότητες γραφής, ανάγνωσης, απλών μαθηματικών πράξεων και κατανόησης λόγου, αναφέρει η Ζαχαρούλα Μαλά, Πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Προώθησης Γραμματισμού.

Σε μήνυμά της για την 8η Σεπτεμβρίου, Διεθνή Ημέρα Γραμματισμού, η κ. Μαλά σημειώνει ότι ο ρόλος της Παγκύπριας Οργάνωσης Προώθησης του Γραμματισμού γίνεται ολοένα και πιο ουσιαστικός όσο η ανάγκη ευαισθητοποίησης της κοινωνίας πάνω σε θέματα αλφαβητισμού γίνεται όλο και πιο επιβεβλημένη.

Προσθέτει ότι «είναι γι΄ αυτούς τους λόγους που έχουμε ως Οργάνωση καθιερώσει το Μήνυμα Γραμματισμού, το οποίο προσπαθούμε να μεταφέρουμε σε όσους περισσότερους αποδέκτες γίνεται».

«Μόνο αν αναγνωρίσουμε το μέγεθος του προβλήματος και την αξία της πνευματικής καλλιέργειας και βασικής μόρφωσης, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε αποτελεσματικά στην πνευματική ανόρθωση όλων των στρωμάτων της κοινωνίας» καταλήγει η Πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Προώθησης Γραμματισμού.

Στο δικό της μήνυμα για τη Διεθνή Ημέρα Γραμματισμού, η Πρόεδρος της Κυπριακής Εθνικής Επιτροπής UNESCO, Λουκία Λοΐζου Χατζηγαβριήλ αναφέρει ότι η γνώση της γραφής και της ανάγνωσης, «δεν είναι δεδομένη, σε έναν κόσμο που 115 εκατομμύρια νέων μεταξύ 15 και 24 ετών αντιμετωπίζουν το πρόβλημα του αναλφαβητισμού, με το 59% του αναλφάβητου πληθυσμού είναι νεαρές γυναίκες».

Προσθέτει ότι «το 17% των 15χρόνων στην Ευρώπη εξακολουθεί να δυσκολεύεται σημαντικά στην ανάγνωση, ακόμη και στην κατανόηση των σχολικών τους βιβλίων».

Η κ. Χατζήγαβριηλ, με αφορμή την Ημέρα Γραμματισμού, καλεί όλους «να αναλογιστούμε πως σήμερα, στην εποχή της προσβασιμότητας, μια τέτοια δυσχέρεια δημιουργεί έναν κόσμο δύο ταχυτήτων, χωρίζει, δηλαδή, εκείνους που μπορούν να ακολουθήσουν τους γρήγορους ρυθμούς της, με εκείνους που είναι καταδικασμένοι να μείνουν πίσω – μόνον, όμως, αν εμείς οι ίδιοι το επιτρέψουμε».

Καταλήγοντας σημειώνει πως «δεν αρκεί να λέμε πως πρέπει να δράσει η πολιτεία, οι διεθνείς οργανισμοί, τα κοινωφελή ιδρύματα, οι ΜΚΟ αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε πως στην πραγματικότητα, πίσω από όλους αυτούς τους θεσμούς, είμαστε εμείς που πρέπει να εξασφαλίσουμε σε κάθε έφηβο το αναφαίρετο δικαίωμα όχι μόνο να μοιραστεί τον πλούτο του χτες, διαβάζοντας Όμηρο, Οβίδιο ή Μπάιρον, αλλά και να καταγράψει τις δικές του σκέψεις, τις δικές του ιδέες, τις δικές του απόψεις».

Ο Αντώνης Γεωργίου, ο τρίτος Κύπριος που τιμήθηκε με το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUPL), στο δικό του μήνυμα αναφέρει ότι «οι πόλεμοι, οι συγκρούσεις, η προσφυγιά, η ανέχεια, όπως και η ανισότητα των φύλων και οι προκαταλήψεις είναι οι βασικές αιτίες που καθιστούν αυτούς τους ανθρώπους αναλφάβητους».

Προσθέτει ότι «το πρόβλημα, παρά τις όποιες βελτιώσεις, θα διαιωνίζεται όσο υπάρχουν οι κοινωνικές ανισότητες και όσο τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, χρησιμοποιώντας τον εθνικισμό ή τον θρησκευτικό φανατισμό προκαλούν πολέμους».

Την ίδια στιγμή, αναφέρει ο κ. Γεωργίου, «η άγνοια και η αμάθεια είναι το μέσο που χρησιμοποιούν πολλοί για να χειραγωγούν τους λαούς, έτσι, ο αγώνας για να μπορεί το κάθε παιδί να έχει πρόσβαση στη γνώση είναι ταυτόχρονα αγώνας για ειρήνη και ένα κόσμο απαλλαγμένο από αποκλεισμούς και συγκρούσεις».

Καταλήγοντας σημειώνει ότι «δεν αρκεί να μπορούμε να διαβάζουμε, σημασία έχει να μπορούμε να επιλέγουμε και να στεκόμαστε κριτικά απέναντι στη γνώση και την πληροφορία».

Σε δική του ανακοίνωση για την 8η Σεπτεμβρίου, ο Επίτροπος Εθελοντισμού και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, Γιάννης Γιαννάκη, αναφέρει ότι "η εξάλειψη του αναλφαβητισμού προϋποθέτει τη συλλογική δράση για την πλήρη κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού".

Προσθέτει ότι "γενικότερα, για την καταπολέμηση του προβλήματος, χρειάζεται η ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση τόσο των κρατικών και άλλων φορέων, όσο και η εξατομικευμένη συνεισφορά".

Στον τόπο μας, αναφέρει ο Επίτροπος, "κρατικοί και τοπικοί φορείς, όσο και εθελοντικές και μη κυβερνητικές οργανώσεις προσφέρουν προγράμματα απασχόλησης των παιδιών, τα οποία περιλαμβάνουν βιωματικά και εκπαιδευτικά εργαστήρια, έτσι ώστε σε μια συλλογική προσπάθεια να προλάβουν και να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του αναλφαβητισμού".

Καταλήγει με τα όσα έχει δηλώσει ο ηγέτης της Νοτίου Αφρικής, Νέλσον Μαντέλα, ότι δηλαδή, "η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση