ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Aπίστευτο: Κύπριος εργοδότης ήθελε να περνά από ανιχνευτή αλήθειας το προσωπικό του

Περιστατικά προσωπικών δεδομένων που έφθασαν στην αρμόδια Επίτροπο

Του Απόστολου Τομαρά

Το σοβαρό περιστατικό με την υπάλληλο της Cyta που προμήθευε, με το αζημίωτο όπως όλα δείχνουν, συνταξιούχο αστυνομικό με προσωπικά δεδομένα πολιτών δεν είναι ούτε το πρώτο, και όπως όλα δείχνουν ούτε και το τελευταίο. Το γεγονός και μόνο ότι η υπάλληλος, για ένα περίπου χρόνο, δρούσε παράνομα ανενόχλητη, καταμαρτυρεί ότι το πλαίσιο προστασίας ευαίσθητων δεδομένων πολιτών είναι τρύπιο.

Εν αντιθέσει με την Cyta, που έχει θέσει σε εφαρμογή ένα σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της χρήσης προσωπικών δεδομένων πελατών της από υπαλλήλους της και ενεργοποιείται όπου εντοπίζει ασυνήθιστη δραστηριότητα, δεν συμβαίνει το ίδιο και με άλλες υπηρεσίες του δημοσίου όπου για ουσιαστικούς σκοπούς διατηρούνται βάσεις προσωπικών δεδομένων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αν και δεν έχουν έλθει στο φως της δημοσιότητας οργανωμένες διαρροές προσωπικών δεδομένων, είναι σίγουρο ότι οι διαρροές έχουν μεμονωμένο χαρακτήρα. Τέτοιες βάσεις δεδομένων, όπως είναι τοις πάσι γνωστόν υπάρχουν στα Τελωνεία, στο Τμήμα εγγραφής Οχημάτων, στην Αστυνομία, αλλά και στο Φόρο Εισοδήματος.

Επίτροπος Προστασίας

Το τι πραγματικά συμβαίνει με την διαχείριση και προστασία προσωπικών δεδομένων περιγράφεται στις ετήσιες εκθέσεις της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η πιο πρόσφατη, αυτή του 2016, παρουσιάζει να είχαν υποβληθεί 312 παράπονα εκ των οποίων τα 180 αφορούσαν ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα / spam. Από τα 312 παράπονα που υποβλήθηκαν, το Γραφείο της Επιτρόπου ολοκλήρωσε την εξέταση των 282, από τα οποία το 70% των παραπόνων που υποβλήθηκαν και διεκπεραιώθηκαν το έτος 2016, ήταν υπέρ του παραπονούμενου με συμμόρφωση του καθ’ ου το παράπονο.

Από το σύνολο των παραπόνων ποσοστό 16% ανεστάλησαν λόγω έλλειψης στοιχείων, ικανοποίησης παραπονούμενου, δικαστικής ή άλλης διαδικασίας ή αναρμοδιότητας εξέτασής τους από την Επίτροπο. Με βάση το προφίλ των παραπόνων, η συντριπτική πλειοψηφία τους αφορά τον ιδιωτικό τομέα (267) ενώ τα παράπονα από τον Δημόσιο τομέα ανήλθαν στα 43. Η επίτροπος το 2016 επέβαλε συνολικά 12 διοικητικές κυρώσεις σε αντίστοιχες υποθέσεις, εκ των οποίων οι οκτώ αφορούσαν παράπονα που υποβλήθηκαν το 2015 και οι τέσσερις αφορούσαν παράπονα που υποβλήθηκαν το 2016.

Η φύση παραπόνων

Στην έκθεση της Επιτρόπου καταγράφονται με λεπτομέρεια τα παράπονα που υποβλήθηκαν ενώπιόν της, η φύση των οποίων έχει να κάνει με κλειστά κυκλώματα ελέγχου χρήσης βιομετρικών τους δεδομένων, ανεπιθύμητα μηνύματα στο κινητό τηλέφωνο, συναλλαγές με τραπεζικά ιδρύματα. Ανάμεσα σε αυτά, υπάρχουν και δυο αναφορές με ξεχωριστή σημασία. Το πρώτο αφορά την δυνατότητα ή όχι χρήσης πολυγράφου (Polygraph testing) κατά τη διαδικασία πρόσληψης αιτούντων υποψηφίων καθώς και στο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων.

Μετά από σχετικό ερώτημα που υποβλήθηκε στην Επίτροπο σχετικά με τη νομιμότητα της χρήσης. Πολυγράφου με σκοπό την ανίχνευση ψεύδους κατά τη διαδικασία πρόσληψης αιτούντων υποψηφίων, καθώς και υφιστάμενων υπαλλήλων στα πλαίσια των εργασιακών σχέσεων, η Επίτροπος απάντησε ότι η χρήση του απαγορεύεται. Το δεύτερο παράπονο που υπέβαλε πολίτης αφορά τραπεζικό ίδρυμα στο οποίο διατηρούσε λογαριασμό. Ο παραπονούμενος ισχυρίσθηκε ότι η τράπεζα προχώρησε μονομερώς στην ανάθεση διενέργειας εξωδικαστικών ενεργειών σε δικηγορικό γραφείο χωρίς τη γραπτή ή προφορική συγκατάθεσή του και ότι λάμβανε καθημερινά ενοχλητικά τηλεφωνήματα από υπάλληλο του εν λόγω δικηγορικού γραφείου, καταγγέλλοντας τον στη γυναίκα και στα παιδιά του ότι ο λογαριασμός του είχε υπέρβαση και χρωστούσε στο τραπεζικό ίδρυμα.

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση

X