ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
24 news

4 βήματα μετά τον τραυματισμό παιδιού σε σχολείο

Μετά την απαγωγή της Λάρνακας, συστάθηκε το Πρωτόκολλο

Ολοκληρώθηκε η σύσταση του πρωτοκόλλου για τη διαχείριση περιστατικών σοβαρού τραυματισμού ή ασθενείας των μαθητών στα σχολεία, από την Επιτροπή Παιδείας και Υγείας. Η εν λόγω Επιτροπή συστάθηκε αμέσως μετά το περιστατικό απαγωγής των δύο ανήλικων μαθητών από σχολείο στην Λάρνακα για να αναβαθμίσουν το σύστημα Ασφάλειας και Υγείας του δημοσίου σχολείου.

Όπως αποκάλυψε η «Κ» σε προηγούμενα ρεπορτάζ οι αρμόδιοι φορείς κλήθηκαν να στείλουν στον Προϊστάμενο του Υπουργείου Παιδείας για θέματα Ασφάλειας και Υγείας, Ηλία Μαρκάτζιη, τα σχόλια τους σχετικά με τα όσα αναφέρει το πρωτόκολλο, το οποίο είχε αρχίσει να εξετάζεται από το περασμένο καλοκαίρι. Όταν οι προαναφερόμενοι φορείς απέστειλαν τα σχόλια τους πραγματοποιήθηκε συνάντηση ούτως ώστε να παρθούν οι τελικές αποφάσεις για το ποια θα είναι η τελική μορφή του εγγράφου.

Στο πρωτόκολλο καταγράφονται τέσσερα βήματα που θα πρέπει να τηρούνται κατά γράμμα προκειμένου να μην υπάρξει η όποια σύγχυση όταν το προσωπικό του σχολείου κληθεί να αντιμετωπίσει κάποιο περιστατικό.

Η «Κ» εξασφάλισε το έγγραφο και καταγράφει όλα τα βήματα που θα ακολουθούν από εδώ και στο εξής οι διευθύνσεις των σχολείων προκειμένου να αντιμετωπίζονται άμεσα τα οποιαδήποτε περιστατικά τραυματισμού ή ασθένειας των μαθητών εντός και εκτός των σχολικών μονάδων.

Αρχικά αξίζει να αναφερθεί ότι σε περίπτωση που κάποιος μαθητής απωλέσει τις αισθήσεις του ή τραυματιστεί σοβαρά η πρώτη ενέργεια που πρέπει να γίνει από την διεύθυνση είναι να καλέσει άμεσα ασθενοφόρο. Επίσης, ασθενοφόρο θα καλείται αμέσως και στις περιπτώσεις, όπου αυτόπτες μάρτυρες συνηγορούν ότι το κτύπημα ήταν ιδιαίτερα βίαιο, έστω κι αν ο τραυματίας μαθητής δε χάσει τις αισθήσεις του. Από εκεί και πέρα στο πρωτόκολλο καταγράφονται τέσσερα βήματα που θα πρέπει να τηρούνται κατά γράμμα προκειμένου να μην υπάρξει η όποια σύγχυση όταν το προσωπικό του σχολείου κληθεί να αντιμετωπίσει κάποιο περιστατικό.

Ανακουφιστικές Ενέργειες και Παροχή Πρώτων Βοηθειών (Πρώτο Βήμα)

Η παροχή Πρώτων Βοηθειών αναλαμβάνεται από εκπαιδευμένα ή και πιστοποιημένα μέλη του προσωπικού (εκπαιδευτικοί ή άλλοι λειτουργοί του σχολείου), και αφορά στις ανακουφιστικές ενέργειες, που παρέχονται στον πάσχοντα (π.χ. μαθητή/τρια, διδακτικό και μη διδακτικό προσωπικό, επισκέπτη), έως ότου καταφθάσει εξειδικευμένη βοήθεια (ασθενοφόρο με νοσηλευτή). Σημειώνεται πως η Επιτροπή Ασφάλειας και Υγείας εξετάζει την περίπτωση να διοργανώνονται σεμινάρια ούτως ώστε να μπορεί να λαμβάνει πιστοποιητικό άσκησης Πρώτων Βοηθειών και το μη διδακτικό προσωπικό (π.χ. καθαρίστριες, γραμματείς κ.τ.λ.), βάση του σκεπτικού ότι βρίσκονται περισσότερες ώρες εντός των σχολικών μονάδων από τους εκπαιδευτικούς.

Κλήση Ασθενοφόρου (Δεύτερο Βήμα)

Όταν αναφερόμαστε σε σοβαρό τραυματισμό, όπου απαιτείται εξειδικευμένη ιατρική βοήθεια, ως δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, καλούμε πάντοτε το Κέντρο Κλήσεων Ασθενοφόρων (ΚΕΚΑ) του Υπουργείου Υγείας, στο τηλέφωνο παγκύπριας εξυπηρέτησης 22887171. Το Ασθενοφόρο καλείται με οδηγίες της Διεύθυνσης της Σχολικής Μονάδας. Εάν για οποιονδήποτε λόγο η Διεύθυνση αδυνατεί να καλέσει το ασθενοφόρο και κρίνεται απολύτως αναγκαίο, η κλήση του ασθενοφόρου μπορεί να γίνει από άλλο μέλος του προσωπικού, ώστε ο μαθητής να μεταφερθεί στο πλησιέστερο δημόσιο νοσηλευτήριο. Τονίζεται δε, ότι θα πρέπει να γίνει σύσταση στα παιδιά ότι δεν πρέπει να τηλεφωνούν για ασθενοφόρο. Εάν ο πάσχοντας χρήζει μεταφοράς (όχι όμως άμεσης), σε ιατρικό κέντρο φροντίδας, δηλαδή όταν η ζωή του δε διατρέχει κίνδυνο, ενημερώνεται ο κηδεμόνας και εφόσον είναι δυνατόν, μπορεί να τον παραλάβει από τη σχολική μονάδα και να τον μεταφέρει σε Ιατρικό Κέντρο της δικής του επιλογής.

Επικοινωνία με Κηδεμόνα (Τρίτο Βήμα)

Η Διεύθυνση του σχολείου, αφού πρώτα μεριμνήσει για την παροχή Πρώτων Βοηθειών στον πάσχοντα, επικοινωνεί με τον κηδεμόνα του πάσχοντα, ή οποιοδήποτε άλλο εξουσιοδοτημένο πρόσωπο και ενημερώνει λεπτομερώς τον γονέα σχετικά με το ατύχημα, την κατάσταση του πάσχοντα, καθώς και τις ενέργειες που έλαβε ή και που προτίθεται να λάβει το σχολείο. Σε περίπτωση που ο κηδεμόνας επιθυμεί να νοσηλευθεί ο μαθητής σε ιδιωτικό νοσηλευτήριο, ενημερώνεται ότι πρέπει να αναλάβει ο ίδιος την ευθύνη παραλαβής του παιδιού του από το δημόσιο νοσηλευτήριο και τη μεταφορά του στο ιδιωτικό, υπογράφοντας σχετικό εξιτήριο έγγραφο (εάν η κατάσταση του μαθητή ήταν τέτοια που επέβαλλε την άμεση μεταφορά σε Δημόσιο Νοσηλευτήριο).

Ενημέρωση της Προϊστάμενης Αρχής (Τέταρτο Βήμα)

Η Διεύθυνση του σχολείου πρέπει να μεριμνήσει για την άμεση ενημέρωση της αρμόδιας Προϊστάμενης Αρχής σε ό,τι αφορά τα γεγονότα και τις ενέργειες σε σχέση με το περιστατικό. Ως εκ τούτου, καλείστε να ενημερώνετε αμέσως και πλήρως τον οικείο Επιθεωρητή του σχολείου σας, επικοινωνώντας τηλεφωνικώς μαζί του και στη συνέχεια να ετοιμάζετε με σχετική γραπτή έκθεση γεγονότων, στην οποία να περιγράφονται με κάθε λεπτομέρεια, σαφήνεια και παραστατικότητα, τα γεγονότα και οι ενέργειες που έγιναν από το προσωπικό για πρόληψη και αντιμετώπιση του περιστατικού (π.χ., πώς/πού/πότε έγινε το ατύχημα/περιστατικό, ποιοι εκπαιδευτικοί ασκούσαν παιδονομία, ποιοι ενεπλάκησαν, τι ακριβώς προέκυψε, πώς το χειριστήκανε, πώς αντέδρασαν οι γονείς/κηδεμόνες κ.λπ.). Οι εκθέσεις θα πρέπει να αποστέλλονται αυθημερόν στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, μέσω του οικείου Επαρχιακού Γραφείου Παιδείας και με άμεση κοινοποίηση στο Γραφείο Ασφάλειας και Υγείας του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Επισυνάπτεται σχετικό δείγμα τυποποιημένου εγγράφου Έκθεσης Γεγονότων.

Ελαφροί Τραυματισμοί

Σε περιπτώσεις ελαφριών τραυματισμών ακολουθούνται τα προαναφερόμενα βήματα 1 και 3. Το κατά πόσον το περιστατικό θα τύχει εξειδικευμένης ιατρικής βοήθειας, θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη της υγείας, τη διάθεση και την επιθυμία του κηδεμόνα.

Όπως πληροφορείται η «Κ» το πρωτόκολλο θα αποσταλεί εντός της ημέρας στις διευθύνσεις των σχολικών μονάδων και από αύριο θα πρέπει να τηρείται από τους άμεσα εμπλεκόμενους για όποιο περιστατικό προκύψει από εδώ και στο εξής.

Αυτούσιο το πρωτόκολλο:

 

Πηγή: Η Καθημερινή / του Νικόλα Πέτρου

Κοινωνία: Τελευταία Ενημέρωση